کاربرد روغن هیدرولیک در انواع جک روغنی

جک های روغنی تجهیزات صنعتی هستند که بر اساس روغن هیدرولیک عمل می کنند و اشیا را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهند. جک های هیدرولیکی ابزارهای مناسبی برای حمل و نقل وسایل سنگین هستند. در انبارها، صنایع، پالایشگاه، موقعیت حفاری زمین، تعمیرگاه خودروهای سنگین، اسکله و بنادر از انواع جک های هیدرولیکی یا جک های روغنی استفاده می شود.

عملکرد جک های روغنی بر اساس روغن هیدرولیک است. روغن هیدرولیک با یک فشار از طریق یک پیستون به مخزن وارد می شود و بر همان اساس می تواند جک را به سمت بالا حرکت دهد. با تخلیه روغن هیدرولیکی، جک به سمت پایین به حالت عادی باز می‌گردد. از آنجایی که حمل و نقل وسایل سنگین با تجهیزات ایمن و کارآمد در بسیاری صنایع اهمیت دارد، طراحی و تولید جک های روغنی یک حرفه ای تخصصی در صنعت محسوب می شود.

روغن هیدرولیک جزء اصلی جک های روغنی هستند. شناسایی انواع این روغن ها می تواند به عملکرد بهتر جک هیدرولیکی کمک کند. همه ما با جک های هیدرولیکی آشنایی داریم بنابراین این مطلب را به طور اختصاصی درباره معرفی انواع روغن های هیدرولیک، موارد کاربردی و ویژگی ها و مزایای آن صحبت می کنیم.

سیلندر-هیدرولیک

معرفی روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک یک جزء اصلی در سیستم هیدرولیکی است. این روغن، مایعی است که نیرو را از پمپ به قسمت های مختلف سیستم هیدرولیک منتقل می کند. علاوه بر این سیستم، همچنین عملیات روغن کاری را هم انجام می دهد. روغن به عنوان یک محیط انتقال حرارت عمل می کند و از فرسایش و خوردگی قطعات داخلی جلوگیری می کند.

روغن هیدرولیک با هر جزء در سیستم تماس پیدا می کند، بنابراین باید با مواد به کار رفته در آن سازگار باشد؛ همچنین باید اطمینان حاصل شود که سطوح، مهر و موم ها و سایر اجزا در معرض آسیب قرار ندارند. روغن های هیدرولیکی همچنین باید توانایی عالی در مقابله با شرایط محیطی داشته باشد، که در غیر این صورت می تواند در سیستم های هیدرولیک، مشکلات جدی ایجاد کند.

یک مایع هیدرولیک از یک روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. روغن پایه می تواند انواع مختلفی از روغن معدنی، روغن طبیعی یا روغن های سنتزی باشد. روغن های مصنوعی شامل پلی آلفا اولفین ها (PAO)، پلی گلیکول ها و استرهای مصنوعی هستند.

افزودنی های روغن های هیدرولیکی، اشکال مختلفی دارند و به تقویت یا بهبود خصوصیات خاص در مایع کمک می کنند. ویژگی هایی مانند ویسکوزیته، اصطکاک، دما یا فشار، مقاومت در برابر ساییدگی، خوردگی، قابلیت پالایش پذیری یا توانایی سیال در جداسازی محیطی، مهم ترین ویژگی هایی هستند که افزودنی ها می توانند در روغن های هیدرولیکی ایجاد کنند. این افزودنی ها عملکرد سیال را برای کاربردهای خاص، ارتقا می دهند. این مواد افزودنی هستند که تعیین می کنند کدام محصول را باید استفاده کنید. (از پرکاربردترین انواع روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک بهران ۶۸ می باشد.)

طبقه بندی انواع روغن هیدرولیک

  • روغن های هیدرولیک بر اساس استرهای مصنوعی

استرهای مصنوعی با واکنش شیمیایی بین الکل و اسید چرب تولید می شوند. خصوصیات محیطی بسته به اینکه از الکل ها و اسیدهای چرب استفاده می شود، به طور قابل توجهی متفاوت است. روغن هیدرولیک جدیدتر که قابل تجزیه هستند و از نظر زیست محیطی طبقه بندی شده اند، دارای ویژگی های بهتری نسبت به روغن های معدنی معمولی هستند. این روغن ها همچنین می توانند باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه انتشار دی اکسید کربن کمتری شوند. این امر، آنها را به گزینه ای کارآمد برای بسیاری از سیستم های هیدرولیک تبدیل می کند.

  • روغن های هیدرولیک بر اساس روغن های معدنی

روغن معدنی روغن پایه به طور کلی به سه گروه I ، II و III تقسیم می شود. گروه I، یک روغن معدنی تصفیه شده با حلال معمولی است. گروه های II و III ، روغن های معدنی، hydrocracked  هستند. این نوع روغن هیدرولیک از نظر ناخالصی های گوگرد، خالص تر بوده و دارای گرانروی بیشتری نسبت به گروه ۱ است. طی چند سال آینده شاهد انتقال روغن های هیدرولیکی از گروه I به گروه II خواهیم بود، زیرا اکثر پالایشگاه های تولید روغن های گروه I ، فعالیت های خود را برای تولید روغن های گروه II تغییر داده اند.

  • روغن هیدرولیک بر اساس روغن های گیاهی

یک روغن هیدرولیک گیاهی بر اساس مواد اولیه از معمول ترین گیاهان مانند روغن دانه کلزا، دانه های آفتابگردان یا لوبیای سویا تهیه می شود. روغن های گیاهی همیشه طبیعی هستند و از ویژگی های زیست محیطی بسیار خوبی برخوردار هستند، اما به دلیل برخی خواص محدود، در حال حاضر از آنها استفاده چندانی نمی شود.

ملاحظات زیست محیطی روغن هیدرولیک با شرایط خاص

برخی مایعات هیدرولیکی نیز وجود دارند که برای سیستم های هیدرولیکی در مناطق بسیار پر کاربرد، طراحی شده اند. یک مثال خوب برای این نوع کاربرد، صنایع غذایی است که به دلایل کاملاً آشکار، مایعات باید سخت ترین نیازهای ایمنی و عملکرد فنی را برآورده کنند و بسیار خالص باشند. نمونه های دیگر از مهم ترین و خاص ترین کاربردهای انواع روغن هیدرولیک شامل معدن، صنایع فولاد و هواپیماسازی است که همگی تقاضای بسیار بالایی برای تأمین ایمنی در برابر آتش دارند.

مسأله مایعات هیدرولیک و محیط زیست

درباره نسل اول روغن های ناکارآمد از نظر زیست محیطی، که بر پایه کلزا بود، هنوز هم اختلافات و تعصباتی باقی مانده است. اما امروز، اوضاع بسیار متفاوت است. انواع روغن هیدرولیک، تجزیه پذیر زیست تخریب، که معمولاً بر اساس استرهای مصنوعی ساخته می شوند، به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به روغن های معدنی معمولی (که از نظر محیطی طبقه بندی نشده اند) ارائه می دهند. این روغن ها هم اکنون کارآمدترین نوع روغن برای اکثر سیستم های هیدرولیکی است.

در طبقه بندی مایعات هیدرولیکی، انواع روغن هیدرولیک که مطابق با الزامات زیست محیطی استاندارد سوئد، با کد استاندارد SS 15 54 34 نمایش داده می شوند، در واقع به عنوان لیست SP شناخته می شوند. طبق این استاندارد، روغن پایه و مواد افزودنی موادی هستند که در صورت نشت، کمترین تأثیر منفی را بر طبیعت داشته باشند.

این استاندارد می گوید تماس با روغن هیدرولیک یا ریختن آنها در یک محیط، نباید باعث تحریک پوست یا سایر واکنش های آلرژیک در افرادی شوند که از ماشین آلات، استفاده می کنند یا مسئول نگهداری آنها هستند.

روغن-هیدرولیک-در-جک

نگهداری روغن هیدرولیک و سیستم هیدرولیک

اگر به یک سیستم هیدرولیکی نیاز دارید که به خوبی و با اطمینان کار کند، رسیدگی و نگهداری به موقع، بسیار مهم است. خوشبختانه، نگهداری از سیستم هیدرولیکی در شرایط مناسب به زمان و تلاش زیادی نیازی ندارد. فقط کافیست که سیستم را به صورت دوره ای تمیز کنید.

به عنوان مثال، سیستم های هیدرولیکی نسبت به آلودگی ها، رطوبت و ذرات، حساس هستند. ممکن است فکر کنید که سیستم های هیدرولیکی بزرگ و با ابعاد مناسب می توانند مقدار زیادی روغن هیدرولیک مصرف کنند؛ که در مورد بار و وزن، این درست است؛ اما ذرات کوچک و سایر آلاینده ها می توانند انواع مشکلات را در این سیستم ایجاد کنند. بنابراین وقتی صحبت از یک سیستم هیدرولیکی با عملکرد روان می شود، تمیزی کل سیستم کاملاً مهم است.

حتی کمترین مقدار ناخالصی می تواند هم از نظر مکانیکی و هم از نظر شیمیایی باعث ساییدگی سیستم شود. نه تنها این عامل، بلکه روغن هیدرولیک نیز می تواند خیلی زودتر کیفیت خود را از دست بدهد. تغییر فشار و دما نیز می تواند مشکلاتی در این سیستم ها ایجاد کند. به همین دلیل، هزینه نگهداری مداوم سیستم هیدرولیک شما و اطمینان از تمیز بودن، همیشه مدیریت جک های روغنی را ساده تر می کند.

از ورود آب به انواع جک های روغنی جلوگیری کنید

آب اغلب می تواند به شکل چگالش به سیستم هیدرولیک وارد شود، به خصوص اگر تغییرات دمایی وجود داشته باشد. با این حال، آب خاصیت روانکاری روغن هیدرولیک را کاهش می دهد. همچنین خطر خوردگی و پایداری هیدرولیتیک کمتر نیز وجود دارد. اگر شک دارید که در مخزن مایع هیدرولیک، آب وجود دارد یا نه، بنابراین ارزش آن را دارد که مخزن را تخلیه کنید. از آنجا که آب به طور کلی زیر روغن قرار می گیرد، در بسیاری از مخازن یک شاخه خروجی زهکشی در پایین خود دارند که می توانید آب را از آن سمت، تخلیه کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد روغن را هم کلاً عوض کنید.

برای جلوگیری از مشکلات ورود آب یا تراکم در انواع جک های روغنی به شکل زیر عمل کنید:

  • اگر مشکوک به وجود آب در سیستم های هیدرولیکی هستید – سعی کنید آب را از مخزن روغن هیدرولیک تخلیه کنید.
  • روغن را بررسی کنید؛ اگر شیری رنگ به نظر می رسد، عمدتاً به معنای وجود آب در مخزن است.
  • در حالت ایده آل، سیستم را با یک فیلتر با یک کارتریج خشک کن تنظیم کنید تا از تراکم در مخزن جلوگیری کند.
  • هرگز قطعات حساس را در سیستم هیدرولیک، تحت فشار قرار ندهید.

 

از ورود ذرات و آلودگی ها به انواع جک های روغنی جلوگیری کنید

جلوگیری از ورود آلودگی و ذرات به سیستم هیدرولیک بسیار مهم است، زیرا این ذرات می توانند به سرعت، خطر سایش و توقف عملکرد سیستم هیدرولیکی را افزایش دهند. همیشه روغن هیدرولیک را تا حد ممکن تمیز نگه دارید تا از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنند. به عنوان مثال، همیشه هنگام استفاده از مایع هیدرولیک از یک ظرف تمیز استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که اطراف درام مایع و سوراخ پر کردن سیستم هیدرولیک، کاملاً تمیز باشد.

از آنجا که تمام سیستم های هیدرولیک حاوی مقداری ذرات هستند (ممکن است از بیرون مخزن به داخل راه پیدا کنند یا در اثر سایش در سیستم تولید شوند)، از فیلترهای روغن برای فیلتر کردن مداوم سیستم در حین کار، استفاده می شود، دقیقاً مانند موتور اتومبیل.

از فیلترها نیز اغلب استفاده می شود که نه تنها با تراکم مقابله می کند بلکه به جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و غیره نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید که نگهداری فیلتر هم ضروری است، به عنوان مثال، فیلترها را بررسی کنید و طبق توصیه، آنها را جایگزین کنید. تجزیه روغن هیدرولیک، یکی دیگر از راهکارهای مراقبت از وضعیت مایع هیدرولیک و رسیدگی به آن است. این کار نشان می دهد که آیا روغن سیستم، تمیز است و آن طور که باید کار می کند یا زمان تعویض آن فرا رسیده است. برای کمک به تجزیه روغن با آزمایشگاه های مربوطه باید تماس بگیرید.

برای جلوگیری از ورود آلودگی و ذرات به این سیستم های هیدرولیکی به شیوه زیر اقدام کنید:

  • همیشه هنگام پر کردن و استفاده از مایع هیدرولیک، به تمیزی مخزن فکر کنید.
  • هنگام پر کردن مخزن با روغن هیدرولیک، از ظروف تمیز استفاده کنید.
  • در حالت ایده آل، از فیلتر استفاده کنید.
  • محل هایی که با پر کردن سیستم در ارتباط است را با دقت تمیز کنید.
  • همچنین هنگام تعویض شیلنگ یا تعمیر سیستم هیدرولیک، تمیز بودن را فراموش نکنید.
  • مراقب فیلترهای سیستم هیدرولیک باشید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

 

از تغییرات فشار و دما در سیستم های هیدرولیکی جلوگیری کنید

تغییرات فشار در سیستم هیدرولیک می تواند باعث ایجاد حباب های هوای آزاد شود و قابلیت اطمینان در عملکرد سیستم را کاهش می دهد. در فشار کم، این حباب های هوا می توانند منجر به ایجاد حفره و اثر دیزلی شوند و روغن هیدرولیک را خراب کنند. افت فشار در سیستم هیدرولیک همچنین می تواند گرما تولید کند که باعث کاهش عمر مایع می شود.

اگر روغن هیدرولیک دارای گرانروی بیش از حد باشد، اگر لوله مکش پمپ، ابعاد کوچک داشته باشد، یا اگر پمپ نسبت به مخزن هیدرولیک خیلی بالا باشد، فشار کم می تواند ایجاد شود.

برای جلوگیری از تغییر فشار و دما در سیستم هیدرولیکی به این شیوه عمل کنید:

  • لوله مکش، واشرها و کوپلینگ ها و … را مهر و موم کنید.
  • بررسی کنید که سطح مایع هیدرولیک در مخزن، خیلی کم نباشد.
  • موقعیت مخزن را در رابطه با پمپ بررسی کنید.
  • از روغن بیشتر از حد لازم استفاده نکنید.
  • از اندازه صحیح لوله مکش اطمینان حاصل کنید.
  • سوپاپ سر ریز را بررسی کنید.
  • برای اطمینان از وضعیت و کیفیت سیستم، روغن هیدرولیک و فیلترها را بررسی کنید.

 

تمیزکاری جک های روغنی

همانطور که آب می تواند در سیستم های هیدرولیکی مشکل ایجاد کند، باقی مانده های حاصل از چربی زدایی نیز می تواند چالش های عمده ای را ایجاد کند. حتی مقادیر بسیار کم از آلودگی نیز می تواند توانایی سیال هیدرولیک در جداسازی آب را مختل کند.

هنگام تمیز کردن سیستم های هیدرولیک و اجزای آنها به این موارد توجه کنید:

  • در صورت امکان از استفاده مواد چربی زدایی خودداری کنید. در صورت لزوم، با احتیاط از چربی گیر استفاده کنید – برای اطمینان از باقی ماندن این چربی گیر، آن را با دقت بشویید و پاک کنید.
  • هرگز قطعات حساس را در سیستم هیدرولیک، تحت فشار، شستشو ندهید.

 

از نگهداری مواد آلوده در انبار خودداری کنید

با ذخیره و استفاده از روغن هیدرولیک به روش صحیح، مزایای زیادی به دست می آید. عملکرد صحیح در انبار و استفاده درست از این انواع جک های روغنی، باعث افزایش عمر روغن و همچنین ماشین آلات شما می شود.

برای ذخیره و مدیریت صحیح روغن هیدرولیک به روش های زیر دقت کنید:

  • روغن هیدرولیک را در مکان خشک و زیر یک پوشش، جایی که تغییرات دما در آن کم است، نگهداری کنید.
  • شیر خروجی قسمت زیر سطح مایعات را مهر و موم کنید.
  • مخزن را مستقیم روی زمین قرار ندهید.
  • سیستم را تا آنجا که ممکن است در مکان تمیز نگه دارید؛ و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید.
  • بسته را قبل از باز کردن، مخزن روغن هیدرولیک را تمیز کنید.
  • مخازن روغن را برچسب بزنید تا خطر سردرگمی در میان سایر مایعات مختلف هیدرولیکی را نداشته باشید. همچنین برچسب ظروف برای رسیدگی به مایعات، بسیار مفید است.

هنگام ذخیره سازی مخازن روغن هیدرولیک، ایمنی در برابر آتش را در نظر بگیرید! گرد و غبار، باقی مانده های جوشکاری و غیره می تواند مایع هیدرولیک را آلوده یا مشتعل کند.

منابع:

فروش روغن هیدرولیک
برای خرید انواع روغن هیدرولیک با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۴۶

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۳۲

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۶۸

برای قیمت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *