تاثیر روغن در عملیات برشکاری

استفاده از روغن در عملیات برشکاری مزایای زیادی را به همراه دارد. اگر نامی از روغن برش یا روغن برشکاری شنیدید، در واقع به مایعاتی گفته می‌شود که حالت روغنی دارند و به آن مایع برش گفته می‌شود. مایع برش یا روغن برشکاری، نوعی ماده خنک کننده و روان کننده است که برای فرآیندهای فلزکاری به طور ویژه طراحی شده است.

در تمام فرآیندهای صنعتی که با ماشین آلات برش دستی، تجهیزات برش برقی، حفاری دستی یا حفاری با مته های پرقدرت سر و کار داریم، باید حتماً از روغن در عملیات برشکاری استفاده شود.

دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از این مایعات را توجیه می کند. به دلیل اینکه انواع روغن برشکاری جزو محصولات صنعتی مهم هستند، در این مطلب به طور اختصاصی درباره نقش روغن در عملیات  برشکاری و تاثیرات آن از نظر آلایندگی برای افراد و محیط زیست صحبت می‌کنیم.

انواع روغن برشکاری

چرا به روغن در عملیات برش کاری نیاز داریم؟

زمانی که قرار است یک عملیات برشکاری یا ماشین کاری انجام دهید یا به هر نحوی با تجهیزات کار کنید، نیاز دارید که این عملیات به صورت خشک انجام نشود. به همین دلیل به روغن در عملیات برشکاری نیاز دارید. استفاده از مقداری روغن برش یا مایع برش در دستگاه ها باعث می‌شود که عملیات از حالت بسیار خشک خارج شود. مایعات و روغن های برشکاری، حالت روغن کاری و خنک سازی ایجاد می کند.

مهمترین دلیلی که به روغن در عملیات برشکاری نیاز داریم این است که روغن برش می تواند عمر تجهیزات برشکاری و حفاری را به حداکثر برساند. طراحی این روغن‌ها هم دقیقاً به همین منظور انجام شده است.

از طرف دیگر، هر شرایط یا عملیاتی که تحت فشار شدید باشد یا قرار باشد که عملیات برشکاری با بهبود و ارتقاء انجام شود، یا مسئله افزایش طول عمر ابزارهای برش کاری در میان باشد، حتماً به روغن برش نیاز خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از روغن در عملیات برشکاری، کاهش جوشکاری نقطه ای و جلوگیری از حفره ای شدن عملیات می باشد. استفاده از انواع روغن برش به عملیاتی بستگی دارد که انجام می دهید.

مرغوب ترین و بهترین انواع روغن در عملیات برشکاری محصولاتی هستند که بر اساس فرمولاسیون استاندارد تولید شده باشند. در یک کارخانه تولید روغن برش، متخصصان صنعت همیشه محصولات را از نظر کنترل کیفیت بررسی می‌کنند. روغن برشکاری به یک کاربرد خاص محدود نمی‌شود. برای عملیات های برشکاری و حفاری در طیف وسیعی از محیط های کاری، به طور مکرر می توان از انواع روغن برش استفاده کرد.

کیفیت روغن در عملیات برشکاری

یکی از مهم ترین مزایای که روغن در عملیات برشکاری می‌تواند برای ما ایجاد کند، تنوع در تولید این محصولات است. انواع روغن برش یا مایع برش می تواند تک منظوره یا چند منظوره باشد.

روغن های تک منظوره برای برشکاری فقط برای یک کاربرد خاص طراحی شده اند. مثلاً روغن هایی که برای مته های حفاری غول پیکر، فرمولاسیون می شوند با روغن هایی برای برشکاری و سوراخکاری ورقه های فلزی و قطعات، بسیار متفاوت است.

محصولات خاص شامل روغن برش چند منظوره، ترکیبی از روان کننده ها و مواد افزودنی هستند که می‌تواند سیال را برای کاربرد در فشار شدید و عملیات سخت مناسب سازد. اجزای تشکیل دهنده روغن برشکاری برای بهبود عملکرد و افزایش عمر تجهیزات برش و حفاری طراحی شده‌اند.

از آنجایی که در یک عملیات برشکاری، تیغه های برش یا مته های حفاری تحت شرایط فشار شدید کار می کنند، به شدت در معرض اصطکاک و تجمع گرما در مناطق مختلف هستند. اصطکاک و گرما می تواند تیغه ها را کندتر کند، بنابراین برشکاری از نظر کیفیت افت پیدا می‌کند.

برخی از انواع روغن در عملیات برشکاری به صورت خاص طراحی می شوند. مثلاً روغن برش مخصوص سازه های فولادی ضد زنگ یا روغن برش برای حفاری و فلزکاری فلزات غیر آهنی، نمونه‌ای از این مثال می باشند.

در کلام کلی، روغن برش می‌تواند پردازش مکانیکی فلزات را آسان‌تر کند و تجمع گرما و اصطکاک و آسیب ناشی از نیروهای اصطکاک را کاهش دهد. تمام این مزایا و عوامل در کنار هم کار می کنند تا روغن در عملیات برشکاری از تجهیزات شما محافظت کند و در نتیجه دستگاه ها عمر طولانی تری دارند.

روغن برشکاری

نگاهی بر اثرات زیست محیطی و  خطرات سلامتی انواع روغن در عملیات برشکاری

در این قسمت درباره اثرات زیست محیطی و خطراتی صحبت می‌کنیم که استفاده از انواع روغن در عملیات برشکاری ایجاد می کنند.

عملیات برشکاری در کنار عملیات ماشین کاری اهمیت پیدا می‌کند. روغن های عملیات برشکاری و ماشین کاری، نامی است که به روغن یا مایعاتی گفته می شود و می تواند قطعات و ماشین آلات برشکاری را خنک کند؛ یا به منظور روانکاری قطعات فلزی هنگام عملیات برش تراش یا سوراخکاری به کار رود.

از آنجایی که روانکارها و روغن های برشکاری کاربردهای گسترده ای دارند و در هر صنعتی تقریباً یافت می شوند، مهمترین مسئله ای که اکنون با آن مواجه هستیم، آلودگی ناشی از این مواد به صورت مقادیر کم اما در سطح گسترده است.

آلایندگی روغن های برشکاری می‌تواند ناچیز باشد یا می‌تواند بسیار متمرکز باشد. در هر صورت، به عنوان یک آلاینده باید به آن نگاه کرد.

از دیدگاه زیست محیطی، روانکارها و روغن در عملیات برشکاری در مقایسه با سایر مواد شیمیایی صنعتی بسیار مشکل ساز و دردسر ساز هستند. از آنجایی که روغن ‌های برشکاری از فرآورده ‌های نفتی محسوب می شوند، نسبتاً خاصیت سمی دارند. بسیاری از ترکیبات به کار رفته در روغن برش در محیط زیست به راحتی تجزیه نمی شود.

تحقیقات ثابت کرده است که اگر حتی مقدار کمی از روغن های برشکاری به طبیعت راه پیدا کند، محیط زیست را آلوده می کند. آلوده شدن محیط زیست با روانکارها یا روغن های صنعتی در اثر عواملی نظیر نشت کردن، سرریز شدن یا تخلیه غیر اصولی در فاضلاب اتفاق می‌افتد.

بر اساس مطالعات و تحقیقات، نشان داده شده است که اگر یک لیتر روغن در آب وارد شود، حدود ۳۰ هزار لیتر آب را آلوده می کند. اگر یک لایه روغن روی سطح آب تجمع پیدا کند، فتوسنتز مختل می‌شود، اکسیژن کند تولید می شود و تمام این موارد می تواند تغییرات جبران ناپذیری را در یک اکوسیستم آبی به وجود بیاورد. در نتیجه، تعداد زیادی از گیاهان و جانوران یک منطقه نابود خواهند شد.

آلایندگی روغن در عملیات برشکاری صرفاً به اکوسیستم آبی محدود نمی شود؛ برای جانداران در اکوسیستم خشکی هم همین مشکلات وجود دارد. اثرات منفی روغن های روانکاری و برشکاری به اندازه ای است که می‌تواند یک زنجیره را در محیط زیست نابود کند.

در اصلی ترین صنایع هر کشور نظیر صنایع فولاد، صنایع خودروسازی، صنایع ماشینکاری، نساجی، کابل سازی، قطعه سازی و غیره، عملیات برشکاری به صورت مخلوط با آب انجام می شود. در این شرایط، روغن در عملیات برشکاری بیشتر به صورت یک مایع صابونی به صورت امولسیون ۵ تا ۱۰ درصد به مصرف می رسد.

وقتی این سیالات به فاضلاب تخلیه شوند، بیشتر از میلیون ها لیتر آلاینده را وارد آب می کنند که به یک مشکل و مسئله بزرگ تبدیل خواهد شد. اگر این پساب ها مدیریت نشود، وارد محیط زیست شده و قطعاً دردسرهای زیادی را ایجاد خواهد کرد.

ویژگی روغن برشکاری

دسته بندی انواع روغن در عملیات برشکاری

نقش اصلی روغن در عملیات برشکاری، کاهش گرما و اصطکاک میان ابزار برش و قطعه است. به این ترتیب از سوختن و داغ کردن تجهیزات جلوگیری می شود. کیفیت قطعه سازی در گروِ استفاده از همین روغن های روانکاری است. بر همین اساس با توجه به مواد تشکیل دهنده و افزودنی در فرمولاسیون روغن برشکاری، این محصولات را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرده اند:

  • دسته اول: روغن های خالص

اولین گروه از روغن در عملیات برشکاری، روغن های خالص هستند. همانطور که از نام این روغن ها بر می آید، این روغن ها خالص هستند و به طور مستقیم در فلزکاری و برشکاری استفاده می‌شوند. در فرمولاسیون روغن خالص برشکاری، مواد پایه نفتی، حیوانی، مواد دریایی، گیاهی یا مواد سنتزی استفاده شده است. روغن های خالص را نمی توانید با آب رقیق کنید، چون به طور ذاتی، خاصیت روان کنندگی دارند اما ممکن است در خنک کردن ضعیف باشند.

  • دسته دوم: روغن های حل شونده

گروه دوم از روغن در عملیات برشکاری، روغن های حل شونده نام دارند. این روغن ها بر پایه روغن های نفتی به همراه ترکیبات امولسیون ساز می باشند. اگر این روغن‌ها را با آب مخلوط کنید یک امولسیون پایدار را تشکیل می‌ دهند.

  • دسته سوم: روغن های نیمه سنتزی

سومین دسته روغن برای برشکاری، روغن های نیمه سنتزی هستند. در سنتز این روغن ها از روغن پایه و آب و برخی افزودنی ها استفاده شده است.

  • دسته چهارم: روغن های سنتزی

این دسته از روغن های برشکاری، روغن های نفتی ندارند اما به جای آن، حاوی ترکیبات آلی و برخی افزودنی ها هستند که کارایی روغن در عملیات برشکاری را افزایش می دهد.

افزودنی های روغن برش چیست؟

با آنکه در هر کدام از چهار دسته روغن های فوق از مواد اولیه و افزودنی های مختلفی استفاده می شود تا کارایی روغن در عملیات برشکاری بهینه شود، باز هم افزودنی ها ممکن است کمتر یا بیشتر در یک روغن برش  استفاده شوند.

متداول ترین افزودنی های روغن برشکاری شامل ترکیبات سولفوردار، ترکیبات کلردار، ترکیبات نیتریت دار و نیترات دار، ترکیبات امولسیفایر، ترکیبات ضد باکتری، پایدارکننده ها، ضد کف ها و بازدارنده های خوردگی هستند.

از نظر آلایندگی می توان این طور بیان کرد که بسته به عملیات برشکاری یا مواد افزودنی و ترکیباتی که در فرمولاسیون روغن ها وجود دارد، روغن های برشکاری، اثرات متفاوتی دارند.

اگر بخواهیم آلودگی توسط این روغن ها را بیشتر بررسی کنیم باید بدانیم که با چه ماشین یا دستگاهی برش کاری انجام می شود؛ کدام روغن برش استفاده شده است و محیط کار چه شرایطی دارد. جالب است بدانید که افرادی که با این روغن ها کار می کنند به شدت در معرض خطر هستند.

ورود آلودگی های روغن برش به بدن فرد از طریق تنفس و تماس پوستی اتفاق می افتد. اگر پوست یک کارگر که با ماشین برشکاری کار می‌کند، خراشیدگی داشته باشد، روغن برش از طریق زخم وارد بدن می شود.

برای اینکه از آلایندگی عملیات برشکاری و روغن برش جلوگیری کنید، بهتر است کارگران حتماً لباس کار، دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند. ماشین آلات معیوب را حتماً تعمیر کنید تا دردسر ایجاد نکند. لباس هایی که با روغن ‌های برشکاری آلوده شده‌اند، در تماس مستقیم با پوست هستند بنابراین به سرعت آن را باید بشویید.

صدرا شیمی تامین کننده انواع روغن های عملیات فلزی کاری می باشد. جهت مشاهده انواع روغن برشکاری کلیک کنید.

منابع:

فروش روغن برشکاری
برای خرید انواع روغن برشکاری با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس بگیرید

روغن آب صابون تراشکاری

روغن بهران تراش

برای قیمت تماس بگیرید

روغن‌ عمليات فلزكاری

روغن بهران برش ۱۵

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

روغن بهران برش ۳۶

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

روغن بهران برش ۳۳

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

روغن بهران برش ۵۳

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

روغن بهران برش ۳۴

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

روغن بهران برش ۱۲

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

روغن بهران برش ۱۱

برای قیمت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *