صفر تا صد روانکاری در صنعت سیمان

روانکاری در صنعت سیمان به منزله استفاده از روغن های روانکار صنعتی با کیفیت فوق العاده عالی است تا بتواند اثرات نامطلوب احتمالی برای ماشین‌آلات را برطرف کند. همانطور که می دانید صنعت سیمان یکی از صنایع بزرگ و مهم هر کشور محسوب می شود. سیمان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی است که در پروژه‌ های مختلف به کار می ‌رود. تولید سیمان در صنعت با اطمینان و ایمنی بالا زمانی حاصل می گردد که تولید کنندگان اطمینان داشته باشند خرابی های ناشی از اثرات نامطلوب در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، حذف می شود یا به حداقل می رسد.

مشکلاتی که در صنعت سیمان برای ماشین‌آلات به وجود می ‌آید یک چالش مداوم و اجتناب ناپذیر است. هر کارخانه کوچک و بزرگی که در تولید سیمان به نوعی فعالیت می ‌کند، با این مشکلات هر روز مواجه است. ماشین ‌آلات در صنعت سیمان تحت شرایط شدید عملیاتی قرار دارند.

مهم ترین شرایطی که برای تولید سیمان وجود دارد و ماشین آلات را تهدید می ‌کند شامل آلودگی بیش از حد، تغییرات دمایی شدید، دمای بسیار بالا، ارتعاشات، فشار و ضربه های مداوم و پیوسته است. این شرایط به ماشین ‌آلات بسیار آسیب وارد می ‌کند. این در حالی است که اگر از روانکاری در صنعت سیمان استفاده شود، مشکلات تا حد زیادی برطرف خواهند شد.

عامل دیگری که باعث شده اهمیت روانکاری در صنعت سیمان بسیار بیشتر احساس شود، میزان فشار و ضربه ای است که به ماشین آلات وارد می شود. قسمت های محرک یا متحرک دستگاه نظیر بلبرینگ ها، چرخ دنده ها شامل گیربکس ها (روغن دنده صنعتی) و نوار نقاله ها را با مشکل مواجه می ‌کند. سایش و اصطکاک بیش از حد در ماشین آلات موجب می شوند قطعات، زودتر از آنچه که انتظار می ‌رود خراب شوند و این کار یعنی هزینه های تعمیرات- نگهداری بسیار افزایش پیدا می ‌کند.

در شرایط فوق، استفاده از بهترین انواع روغن ها و اقدامات روانکاری در صنعت سیمان یک اقدام ضروری و هوشمندانه خواهد بود. یک روان کننده صنعتی باید اصلی ترین نیاز ماشین آلات صنعت سیمان که همان روان تر کار کردن است را برآورده کند. در حال حاضر، شاید هیچ راه حل استانداردی به جز استفاده از روانکاری در صنایع سیمان وجود نداشته باشد، بنابراین باید برای صنعت سیمان به دنبال روانکارهای صنعتی و روغن های مناسب بود.

روانکاری-در-صنعت-سیمان-6

چگونه بهترین روانکار صنعتی را برای صنایع سیمان انتخاب کنیم؟

انتخاب روغن مناسب برای روانکاری در صنعت سیمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که شما تصور کنید یک روانکار صنعتی فقط در صنعت سیمان کاربرد دارد، تصور غیر علمی و غیر منطقی است! ممکن است یک روانکار صنعتی را بشناسید که علاوه بر صنایع سیمان، در سایر صنایع هم کاربرد داشته باشد؛ بنابراین یک روانکار صنعتی تخصصی، بسیار بهتر از روانکارهایی با جنبه عمومی عمل می ‌کند. با این حال، اگر این چنین روانکارهایی در دسترس نبودند، می توانید از روغن های چند منظوره استفاده کنید.

روانکارهای صنعتی یا روغن های روان کننده برای صنایع از مواد اولیه مختلفی تشکیل شده اند. بیشتر از ۹۰ درصد از روغن های صنعتی از روغن پایه تشکیل شده‌ اند که روغن اصلی تمام روانکارها محسوب می‌شود. انواع روانکارهای مختلف از نظر افزودنی ‌ها ویسکوزیته، غلظت، نقطه ریزش و شکست و نقطه جوش یا نقطه اشتعال پذیری با یکدیگر متفاوت هستند. استانداردهای جهانی، یک سری تعاریف مشخصی را برای انواع روانکارهای صنعتی، بخصوص روانکاری در صنعت سیمان مشخص کرده است.

اهمیت روانکاری در صنعت سیمان به اندازه ‌ای مهم عنوان شده است که اگر یک تصمیم اشتباه گرفته شود باعث خرابی زودتر از موعد تجهیزات و ماشین آلات خواهد شد. خراب شدن ماشین آلات خط تولید سیمان ممکن است فرایند و عملیات را متوقف کند و در نتیجه، هزینه های نگهداری را بسیار افزایش می دهد و این یعنی تلفات در خط تولید بسیار قابل توجه خواهد بود.

مدیریت صحیح کارخانه تولید سیمان باعث می شود که فرآیند تولید به طور کارآمد و مقرون به صرفه تر انجام شود؛ تاثیرات کمتری بر محیط زیست داشته باشد و ماشین آلات، کمتر دچار مشکل شوند. بسیاری از این اهداف با استفاده از بهترین روغن روانکاری در صنعت سیمان حاصل خواهد شد.

روانکارهای صنعتی مناسب، راه حل بسیار ایده آلی هستند تا صنعت سیمان از این مشکلات رها شود. طیف مختلفی از روان کننده های تخصصی و نیمه تخصصی و عمومی متناسب با صنایع مختلف در بازار وجود دارد. بهتر است برای صنعت سیمان، از روان کننده های استفاده کنید که ویژه همین ماشین‌آلات تولید شده ‌اند. در قسمت های بعدی با مهم ‌ترین ویژگی ‌های این روانکارها صحبت می‌کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

روانکاری-در-صنعت-سیمان-2

روانکاری در صنعت سیمان در کدام مراحل انجام می شود؟

برای اینکه بدانیم روانکاری در صنعت سیمان در کدام مراحل انجام می شود و در کدام قسمت ها اهمیت بیشتری دارد، بهتر است نگاه کوتاهی به مراحل تولید سیمان در یک کارخانه داشته باشیم.

سیمان به طور مستقیم از سنگ معدن تهیه می ‌شود. سنگ معدن پس از استخراج از معدن به کارخانه منتقل می‌ شود. مواد خام در سیلوها انبار می ‌شوند و سپس به تناسب نیاز روزانه در خط تولید، از داخل غلتک های خرد کننده عبور می کند.

ذرات خرد شده سنگ معدن به سمت یک برج منتقل می شود و آنجا عملیات پیش- حرارتی روی آن اجرا می گردد. سپس مواد حاصل به یک استوانه مشخص که به آن “کلینکر” گفته می شود، هدایت شده و سپس وارد مخزن خنک کننده می شود. این مخزن به یک محفظه بزرگ تر راه دارد که در آنجا مواد با یکدیگر مخلوط شده و سپس افزودنی های لازم به آنها اضافه می ‌شود. در نهایت، سیمان، تولید شده و در انتهای خط تولید آماده بارگیری خواهد شد. تمام این مراحل را در شکل زیر مشاهده می کنید:

روان کننده ها در قسمت حمل و نقل در کارخانه سیمان

با توجه به مراحلی که در تولید سیمان وجود دارند، انواع روانکاری در صنعت سیمان در تمام قسمت ها اهمیت دارد. روان کننده ها در قسمت حمل و نقل در کارخانه سیمان شامل استفاده از روغن های روان کننده در تسمه نقاله، قسمت های متحرک آسانسور، مخازن سنگ معدن و تمام قسمت های متحرکی است که به نوعی خوراک اولیه را حمل می‌ کنند.
روانکاری در صنعت سیمان در این قسمت شامل بلبرینگ ها و اتصالات در ماشین آلات مورد استفاده در این بخش می شود. تمام قسمت ها تحت تاثیر دما، فشار و ضربه قرار دارند، بنابراین برای جلوگیری از سایش و آسیب دیدگی باید حتماً از روانکارها استفاده کرد.

سایش زیاد باعث کوتاه شدن طول عمر اجزای دستگاه ها می شود. از طرف دیگر، افزایش حجم آلودگی در این بخش ها می تواند نوسانات دمایی بسیار شدیدی را ایجاد کند. استفاده از روغن های روان کننده مناسب کمک می ‌کند که از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید و دستگاه های شما در برابر دماهای شدید و شوک ناشی از حرکات نوسانی، محافظت خواهند شد.

با توجه به این شرایط، روانکارهایی که در این قسمت به کار می روند الزاماً باید یک سری شرایط فیزیکی و شیمیایی خاصی داشته باشند. مثلاً روانکارها باید در محدوده دمایی ۳۰- درجه تا ۱۴۰+ درجه سانتیگراد پایداری خوبی داشته باشند. انواع گریس که بر اساس مخلوط روغن معدنی و روغن های هیدروکربنی سنتزی تولید شده ‌اند و روان کننده هایی که بافت ضخیم تری دارند، برای این هدف، مناسب تر هستند.

روانکاری در صنعت سیمان در این قسمت به جلوگیری از ایجاد خوردگی و ساییدگی در یاتاقان ها جلوگیری می کند. برخی از انواع روانکارها باعث می ‌شوند که طول عمر دستگاه بیشتر شود و به تعمیرات- نگهداری کمتری نیاز باشد. برخی از انواع گریس بر اساس ضخیم کننده های پلی اوره، روغن های معدنی و هیدروکربن های سنتزی و مواد افزودنی تولید می شوند که برای حفاظت در برابر خوردگی و تحمل بار حرارتی بالاتر، مناسب هستند.

یک روان کار مناسب در صنعت سیمان می تواند قطعات را در برابر ساییدگی محافظت کند و همچنین از اثرات مخرب ناشی از اکسیداسیون افزایش دما، آنها را حفظ کند. همچنین، روانکار از پایداری حرارتی بالایی باید برخوردار باشد. با استفاده از روانکاری در صنعت سیمان از خرابی زودرس بلبرینگ ها جلوگیری می کنید و در فواصل طولانی تر، نیاز به تعویض روغن روان کننده دارید. این یعنی در هزینه های شما صرفه جویی می شود. محافظت از تجهیزات حتی در اوج بار زیاد و فشار، نوسانات دما و ارتعاشات، با استفاده از روغن های روان کننده میسر خواهد بود.

برای دسترسی به فروشگاه کلیک کنید: روغن هیدرولیک

انواع روانکاری در صنعت سیمان در فرآیندهای خرد کردن

یکی از سخت ترین قسمت های تولید سیمان در کارخانه فرایندهای “خُردایِش” یا خرد کردن است. این فرایندها مخصوصاً برای یاتاقان ها و اجزای متحرک دستگاه خرد کننده، بسیار سخت و دشوار خواهد بود. ارتعاشات، شوک حرارتی و آلودگی ها در این قسمت بسیار زیاد است. روان کننده های مخصوص در این قسمت از صنعت سیمان می ‌توانند حجم زیادی از بار وارد شده بر روی یاتاقان های دستگاه ها را کاهش دهند؛ از فرسایش بیشتر قطعات جلوگیری کنند و بنابراین، فرایند خرد کردن خوراک اولیه برای تولید سیمان با راندمان بالاتری انجام می شود.

روانکارهای مخصوص مرحله خرد کردن برای تولید سیمان حاوی مواد افزودنی هستند؛ غلظت مناسب و ویسکوزیته استاندارد را دارند؛ از نظر شیمیایی و فیزیکی پایدار هستند؛ و در محدوده دمایی ۴۰- درجه تا ۱۵۰+ درجه سانتیگراد به خوبی عمل می کنند. اکثر این روانکارها بر اساس روغن پایه، روغن معدنی و روغن هیدروکربنی سنتزی و محلول صابونی لیتیوم تولید شده‌اند. این روانکارها در شرایط بهتر می توانند تا حداکثر ۱۶۰+ درجه سانتیگراد نیز به خوبی عمل کنند.

همانند قسمت قبل، انواع گریس صنعتی که بر اساس روغن معدنی، پلی اوره و روغن هیدروکربن سنتزی تولید شده برای روانکاری در صنعت سیمان در این بخش مناسب است. افزودنی هایی که در تولید انواع روانکارهای صنعت سیمان به کار رفته، باعث شده که ترکیب این مواد، ویژگی‌ های بسیار بهتری را برای روغن روان کننده به وجود بیاورد.

استفاده از مرغوب ترین و بهترین روانکارها در صنعت سیمان باعث افزایش طول عمر بلبرینگ ها می شود، کمتر دچار خرابی یا خوردگی می ‌شوند؛ چرخ ‌دنده‌ ها راحت ‌تر در یکدیگر حرکت می کنند؛ فشار و بار وارد شده روی تجهیزات خرد کننده و قطعات متحرک آنها را کاهش می دهد؛ در نتیجه، همه این‌ها، موجب کاهش و صرفه جویی در مصرف روغن روان کننده و هزینه های تعمیرات- نگهداری خواهد شد.

روانکاری-در-صنعت-سیمان-3

روانکاری در صنعت سیمان در بخش آسیاب خردکن غلتکی عمودی

یکی از قسمت های اصلی در تولید سیمان، یک آسیاب خردکن غلتکی عمودی است که اجزای متحرکی دارد و توسط بلبرینگ ها باعث می شود که خوراک ورودی، خردتر و ریزتر شوند. تولید ذرات بسیار ریز از سنگ معدن برای تولید سیمان ضروری است. در این آسیاب غلتکی، بار زیاد بر اجزای متحرک وجود دارد، همچنین دما تغییرات زیادی پیدا می‌ کند، بنابراین روغن ها و روانکارهای صنعتی باید و دوام و ماندگاری زیادی داشته باشند.

روانکارهایی که در این قسمت در قطعات آسیاب غلتکی استفاده می شوند تا حداکثر دمای ۱۵۰+ و ۱۶۰+ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل می کنند. برخی از روغن های مصنوعی بر پایه پلی گلایکول ها تهیه می شوند، مقاومت خوبی در برابر سایش و اکسیداسیون دارند و از نظر ویسکوزیته، نوسانات دمایی و پایداری حرارتی، ایده آل هستند. این روانکارها از خرابی بلبرینگ ها جلوگیری می کنند؛ در نتیجه، هزینه های تعمیرات- نگهداری بسیار کاهش پیدا می ‌کند.

روانکارهایی که در این قسمت در صنعت سیمان مصرف می شوند، با کیفیت هستند و برخی از آنها بر پایه پلی آلفا الفین ها و هیدروکربن های سنتزی تهیه شده‌ اند. افزایش عمر بلبرینگ ها و چرخ دنده ها در این آسیاب غلتکی با روانکاری صحیح، امکان پذیر است. به طور کلی، هر کدام از روانکارهای صنعت سیمان را که استفاده می کنید باید به محدوده دمای عملیاتی، مواد اولیه در ساخت و تولید روانکارها و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن توجه داشته باشید.

اهمیت روانکاری در صنعت سیمان در طول خط تولید

هر کدام از قسمت های تولید سیمان در کارخانه را که مورد بررسی قرار دهیم به یک نکته مهم می ‌رسیم و آن هم اهمیت روانکاری در صنعت سیمان است. همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم، انواع روانکارها و روغن های صنعتی در تمام قسمت های تولید سیمان به کار می روند. از حمل و نقل سنگ معدن گرفته تا مراحل خرد کردن، آسیاب کردن، مرحله پیش گرمایش و حتی تجهیزات و ماشین آلات بِلِندِر و میکسر، تمام آنها به روانکاری نیاز دارند.

در تمام ماشین آلات و تجهیزات صنعت سیمان، قطعات مختلف با آلودگی ‌های فراوانی مواجه هستند؛ نوسانات دمایی شدید است؛ بار وارد شده می تواند بلبرینگ ها و چرخ دنده ها را تهدید کند و فشار بر روی قطعات متحرک بسیار زیاد است. برای اینکه دستگاه بتواند نرم تر و روان تر حرکت کند، استفاده از روان کننده ها ضرورت پیدا می‌ کند. با استفاده از روانکاری در صنعت سیمان، شما مطمئن هستید که بار اضافی وارد شده بر روی دستگاه ها به راحتی کاهش پیدا می کند.

در قسمت کوره دوار، قسمت آسیاب خردکن، تجهیزات کلینکر در تولید سیمان، و حتی قسمت هایی که مربوط به غربالگری و تصفیه ذرات هستند، می ‌توان از انواع روانکاری در صنعت سیمان استفاده کرد. چرخ دنده ها حتماً نیاز به روانکاری دارند. تمام روانکارهای صنعت سیمان از روغن های معدنی، روغن پایه و برخی روغن های مصنوعی و سنتزی خاص تهیه می شوند.

آنچه درباره روغن های روان کننده در صنعت سیمان در میان مراحل مختلف، مشترک است، اینکه این روانکارها می ‌توانند نوسانات دمایی را کنترل کنند و اثرات مخرب روی تجهیزات محرک را کاهش دهند، از خرابی زودرس قطعات جلوگیری کنند، مقرون به صرفه هستند و هزینه ها را بسیار کاهش می دهند.

از دیگر مزایای روانکاری در صنعت سیمان می توان به عدم نیاز به تمیزکاری قطعات و تجهیزات، جلوگیری از خرابی های ناخواسته، جلوگیری از چسبندگی قسمت ‌های اتصالات در دستگاه ها، محدوده عملیات دمایی گسترده، تنوع روانکار برای نوع کاربرد و …. اشاره کرد.

برخی از روانکارهای صنعتی برای صنایع سیمان، کاربردهای ویژه و خاصی دارند که با توجه به فرمولاسیون به کار رفته در روغن روانکار تعیین می‌ شود. برخی از روانکارهای صنعتی برای جلوگیری از خوردگی قطعات مناسب اند و برخی دیگر ضخیم کننده هستند و از سایش بیش از حد قطعات متحرک جلوگیری می کنند. برخی دیگر فقط جزو روانکارهای کمپرسور محسوب می‌شوند و در قطعات دیگر نمی‌توان آنها را استفاده کرد؛ برخی از روانکارها، بار حرارتی را کاهش می‌دهند و برخی دیگر می‌توانند از نفوذ آب و اثرات مخرب آب بر روی دستگاه ها جلوگیری کنند.

روانکاری-در-صنعت-سیمان-4

همانطور که مشاهده می کنید تنوع روانکاری در صنعت سیمان بسیار زیاد است. شما با توجه به نوع کاربرد و نوع صنعت و حجم تولید سیمان در طول یک روز باید بهترین روانکار صنعتی را انتخاب کنید. خرید یک روغن روانکاری مناسب تا حد زیادی هزینه ‌های تجهیزات شما را کاهش می دهد و باعث می شود که طول عمر دستگاه های شما افزایش داشته باشد.

برخی از روانکارهای صنعتی به صورت اتوماتیک و خودکار در ماشین آلات مختلف در خط تولید سیمان، تزریق می شوند. این دستگاه ها نوع اتوماتیک و هوشمند هستند که به صورت کنترل شده و برنامه ریزی شده، روانکاری را انجام می دهند.

اگر نیاز به خرید روانکارهای با کیفیت و مناسب به ویژه برای صنعت سیمان دارید، با کارشناسان صدرا شیمی تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را به شما بدهند. خوشبختانه طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی، مبتنی بر انواع گریس و روغن های معدنی، روغن های سنتزی و غیره در دسترس هستند؛ کافیست نوع نیاز و مصرف خود را مشخص کنید و سپس بهترین روانکار صنعت سیمان را انتخاب نمایید.

بر اساس منبع زیر:
https://www.klueber.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *