صفر تا صد آشنایی با سیالات خنک کننده

استفاده از یک سیستم خنک کننده مناسب، تأثیر بسیار زیادی روی راندمان موتور و بهینه‌تر کردن آن خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود عملکرد این سیستم، سیالات خنک کننده هستند که نقش مهمی در انتقال حرارت و گرما دارند. اگر قصد آشنایی با این مایع و کاربردهای آن را دارید، تا انتها با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی در مورد صفر تا صد این سیالات خنک کاری صحبت کنیم.

مایع سیستم خنک کننده چیست و چه عملکردی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم‌های خنک کننده موتور، مایع خنک کننده نام دارد. در گذشته تنها از آب ساده به منظور سیال خنک ساز در موتورها استفاده می‌شد. پس از مدتی نیز در فصول سرد سال، استفاده از ضد یخ (مونو اتیلن گلایکول) به منظور جلوگیری از یخ زدگی قطعات افزایش یافت.

با گذشت زمان ترکیبات مختلفی مانند اتیلن گلیکول، سیلیکات و فسفات به صورت دستی به ضد یخ‌ها افزوده می‌شد تا از خوردگی قطعات در مرور زمان جلوگیری کند. خودروهای ژاپنی و اروپایی از فسفات و سیلیکات و خودروهای آمریکایی، اغلب از اسیدهای غیر آلی و اتیلن گلیکول برای ترکیب آن با ضد یخ استفاده می‌کردند.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی با استفاده از فن آوری جدید، ضد یخ‌هایی با طول عمر بالا که شامل فن آوری اسیدهای آلی و اسیدهای آلی هیبریدی بود، به بازار معرفی شد و نسل جدیدی از سیالات خنک کننده در دسترس مردم قرار گرفت. این سیال خنک کننده به منظور انتقال و یا از بین بردن گرمای اضافی که داخل موتور تولید می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش‌های مختلف آن را از خوردگی و یخ زدگی محافظت می‌کند.

آشنایی با سیالات خنک کننده
آشنایی با سیالات خنک کننده

ویژگی‌های سیالات خنک کننده

تمامی سیالات خنک کننده دارای برخی ویژگی‌های ثابت هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که عملکرد انتقال گرما و حرارت به درستی انجام شود و از بروز مشکلات مختلف در موتور نیز جلوگیری شود. برخی از این ویژگی‌ها پایداری شیمیایی محصول و هم چنین غیر قابل اشتعال بودن آن‌هاست. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیالات خنک کاری می‌پردازیم.

  • قابلیت ضد انجماد

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های انواع سیالات خنک کننده، قابلیت ضد انجماد بودن آن‌هاست. قرار گرفتن موتور در محیط‌هایی با سرمای شدید، ممکن است باعث یخ زدگی بخش‌های مختلف موتور و مایع خنک کننده آن شود؛ به همین دلیل نیز تمامی مایع‌های خنک کننده، ضد انجماد بوده و در برخی موارد نیز به عنوان ضد یخ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • نقطه جوش بالا

از دیگر ویژگی‌های سیال خنک ساز، نقطه جوش بالای آن‌هاست. مایعی که به عنوان خنک کننده در موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید در انتهای کار به صورت مایع باقی بماند و از تبخیر شدن ممانعت کند. این ویژگی به همراه داشتن نقطه انجماد پایین، باعث می‌شود که سیال در تمامی شرایط عملکرد خود را حفظ کرده و گرمای محیط را کاهش دهد.

  • جلوگیری از خوردگی قطعات

مایع‌های خنک کننده علاوه بر داشتن ویژگی انتقال حرارت و گرما، باید قطعات مختلف سیستم خنک کننده را در برابر خوردگی محافظت کنند. مواد افزودنی و ترکیبات شیمیایی که شامل مخلوط‌های گلیکول، آب یونیزه و مواد شیمیایی مختلف هستند، باعث می‌شوند که این مایعات از خوردگی قطعات جلوگیری کرده و عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

سیستم خنک کننده موتور
سیستم خنک کننده موتور

 

صدرا شیمی تامین کننده انواع روغن های صنعتی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد. روغن هیدرولیک ۶۸ و سایر گرید های روغن هیدرولیک از جمله این روغن های هستند. جهت استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس حاصل بفرمایید.

 

ترکیبات اصلی سیالات خنک کننده

تمامی سیالات خنک کننده دارای برخی ترکیبات پایه و اصلی هستند که در تمامی آن‌ها یکسان است. اصلی‌ترین ترکیب این مایع، آب است. آب عملکردی عالی در انتقال حرارت دارد و از استاندارد بالاتری نیز نسبت به سایر مایعات برخوردار است. توجه داشته باشید در بیشتر خنک کننده‌های موتور، از آب دیونیزه استفاده می‌شود.

ترکیب بعدی که در ساخت سیال خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اتیلن گلیکول است. به عبارت دیگر اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول، دو ترکیب اصلی این محصول هستند که با عملکردهایی مانند افزایش ظرفیت گرمایی آب، جلوگیری از یخ زدگی، جلوگیری از جوش آوردن موتور و هم چنین جلوگیری از تشکیل رسوبات آب، عملکرد مهمی در این محصول دارند.

از میان اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول از سمیت کمتری برخوردار است؛ با این حال اتیلن گلیکول با داشتن ویژگی‌هایی مانند گرانروی و فراریت کمتر، هدایت گرمایی مناسب و چگالی بالاتر می‌تواند گزینه بهتری برای تولید سیالات خنک کننده باشد.

از دیگر ترکیباتی که در مایع‌های خنک کننده استفاده می‌شود، بازدارنده‌های خوردگی هستند که به سه نوع معمولی، اسیدهای آلی و ترکیبی تقسیم بندی می‌شوند. بازدارنده‌های خوردگی معمولی که اساس اصلی آن‌ها نمک‌های غیر آلی است، شامل بورات، فسفات، سیلیکات، نیترات و … می‌شوند که برای انواع خودروهای سنگین و سبک کاربرد دارند. دسته دیگر اسیدهای آلی نام دارند که بر اساس ترکیبات کربوکسیلات ساخته شده و فاقد سیلیکات هستند. این ترکیبات عمر طولانی تری داشته و از آلومینیوم موجود در سیستم خنک کننده، در دماهای بالا محافظت می‌کنند.

ترکیبات هیبریدی نیز دسته دیگر بازدارنده‌های خوردگی در سیالات خنک کننده هستند که بهترین نوع را به خود اختصاص داده‌اند. این ترکیبات با ادغام بازدارنده‌های خوردگی سنتی و آلی، برای تمامی خودروهای سبک و سنگین مناسب بوده و دارای عملکردی عالی در محافظت از بخش‌های مختلف سیستم خنک کننده هستند.

اصلی‌ترین ترکیبات سیالات خنک کننده
اصلی‌ترین ترکیبات سیالات خنک کننده

نکات مهم هنگام خرید سیالات خنک کننده

انتخاب مایع خنک کننده با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار، می‌تواند کمی مشکل به نظر برسد. آشنایی کامل با ویژگی‌های هر نوع از این سیالات و مناسب بودن آن برای موتور خودرو، می‌تواند کمک زیادی در انتخاب بهترین نوع آن داشته باشد.

به طور معمول شرکت‌های سازنده خودرو، پیشنهادهای خاصی برای خرید و استفاده از سیال خنک کننده را به مشتریان عرضه می‌کنند که می‌توانید با مشاهده دفترچه راهنمای خودرو، آن را مطالعه کنید. هم چنین توجه به غلظت مایع خنک کننده نیز از دیگر نکات مهم هنگام خرید آن به شمار می‌رود. این سیالات در دو نوع رقیق و غلیظ ارائه می‌شوند که هر کدام مناسب برای خودروهای مختلفی هستند.

سیالات خنک کاری رقیق
سیالات خنک کاری رقیق

جمع بندی

آشنایی کامل با سیالات خنک کننده و ترکیبات موجود در آن، می‌تواند نقش زیادی در انتخاب بهترین نوع و استفاده مناسب از آن را داشته باشد. این مایع مهم‌ترین عامل در انتقال حرارت و گرمای موتور است و نقش مهمی در خنک سازی آن را دارد.

در این مقاله به صورت جامع به بررسی ویژگی‌ها، ترکیبات و نکات مهمی که هنگام خرید سیال خنک ساز باید به آن‌ها توجه داشته باشید پرداختیم. در صورتی که قصد خرید این محصول و یا دریافت مشاوره‌های بیشتری در این زمینه را دارید می‌توانید با پشتیبانان و کارشناسان وب سایت صدرا شیمی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *