آموزش مقدماتی ضوابط و اصول روانکاری صنعتی

یادگیری اصول روانکاری صنعتی یکی از نیازهای انواع وسایل از جمله دستگاه‌های صنعتی است. منظور از روانکاری، عملیاتی است که حرکت نسبی مربوط به سطوحی که با هم تماس دارند را آسان می‌کند. روانکاری فواید بسیاری دارد از جمله باعث می‌شود عمر مفید دستگاه افزایش پیدا کند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. همچنین می توانید برای خرید انواع روغن صنعتی از صفحه ای روغن هیدرولیک و روغن دنده صنعتی بازدید کنید.

از دیگر مزایای روانکاری، کاهش هزینه‌ها است. در این مقاله مقصود ما آموزش‌هایی در حیطه روانکاری است. این آموزش‌ها شامل آشنایی با روانکاری، انواع روغن، روانکاری پمپ و… است. پیشنهاد می‌شود علاقه‌مندان به این حوزه مقاله را تا انتها دنبال کنند.

آشنایی با روانکاری

قبل از اینکه اصول روانکاری صنعتی را بشناسید قصد داریم تعریفی از روانکاری ارائه دهیم. اغلب افراد فقط نام روانکاری را شنیده‌اند اما از تعریف آن بی‌اطلاع هستند. منظور از روانکاری شیوه‌ای است که از برخورد و سایش سطوح که باعث خراب‌شدن وسایل مختلف می‌شود، جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید همه سطوح حتی سطوحی که ما آنها را صاف می‌دانیم در حد میکرون پستی و بلندی دارند. فشارهای مختلف که به دستگاه یا هر وسیله وارد می‌شود به تغییر شکل این پستی بلندی‌ها می‌انجامد. این تغییر شکل باعث اصطکاک بین سطوح و آسیب به‌وسیله می‌شود. روانکارها از این آسیب جلوگیری می‌کنند.

ویژگی‌های ضروری روانکارهای صنعتی را بشناسید

از اصول روانکاری صنعتی بررسی ویژگی‌های روانکارهای صنعتی است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

• روانکارها باید از گرانروی مناسب برخوردار باشند. زمانی که این ویژگی را دارا باشند لایه روغن در قسمت مورد نظر ایجاد می‌شود. با ایجاد لایه مناسب از آسیب، ضربه و سایندگی دستگاه جلوگیری می‌شود.
• در محدوده دمای کاری باید گرانروی حفظ شود تا از آسیب به دستگاه جلوگیری شود.
• روانکار باید در مقابل تجزیه و اکسید شدن از مقاومت کافی برخوردار باشد.
• روانکار نباید باعث زنگ زدن وسایل یا خوردگی آن ها شود.
• مواد پاک‌کننده موجود در روانکار باید معلق باشند و در لابه لای قطعات رسوب نکنند.
• در مواد روانکار نباید آلودگی یا گرد و خاک وجود داشته باشد.
• زمانی که مشغول کار و استفاده از این مواد هستید نباید با کف همراه باشند.

تصمیم‌گیری جهت روغن‌کاری دستگاه
تصمیم‌گیری جهت روغن‌کاری دستگاه

انواع روانکارها صنعتی

روانکارهای صنعتی از نظر نوع، به سه دسته تقسیم می‌شوند که در زیر آن ها را بیان می‌کنیم.
روانکارهای ویژه
گریس ها
روغن‌های صنعتی

روغن روانکاری صنعتی

از اصول روانکاری صنعتی شناخت روان‌کننده‌ها است. روانکارها بر اساس حالت به چهار دسته تقسیم می‌شوند. این چهار دسته شامل گازی، مایع، جامد و نیمه جامد است. گریس‌ها جزء حالت چهارم و نیمه جامد هستند.

شیوه‌های روغن‌کاری

از اصول روانکاری صنعتی، شناخت شیوه‌های روغن کاری صنعتی است که در زیر به بیان آن ها می‌پردازیم.
• قطره‌ای
• پاششی
• هیدرواستاتیکی
• تحت‌فشار

 

 

اصول روانکاری صنعتی دستگاه و ریختن در محل مورد نظر
اصول روانکاری صنعتی دستگاه و ریختن در محل مورد نظر

آموزش روانکاری صنعتی

قبل از اینکه از روغن روانکاری صنعتی استفاده کنید باید نکاتی را مدنظر قرار دهید که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. این نکات جزء آموزش روانکاری صنعتی است که باید به آنها توجه کنید.
• محل‌ها و مسیرهای موردنظر که قصد روغن‌کاری آنها را دارید باید تمیز شوند.
• تمامی شیرهای کنترل، ترموکوپل و … باید تمیز شوند.
• کلیه نشانگرها که فشار و درجه حرارت را نشان می‌دهند باید تنظیم شوند.
• عملکرد کلیه کلیدها، شیرهای اطمینان و … باید قبل از عملیات روغن‌کاری بررسی شوند.

شیوه‌های تمیزکردن محل روغنکاری

از اصول روانکاری صنعتی که باید به آن دقت شود تمیزکردن محلی است که قصد روغن‌کاری آن را دارید. اگر در محلی که قصد روغن‌کاری آن را دارید ذرات، گردوغبار، زنگ‌زدگی و… وجود داشته باشد باعث سایش و فرسودگی قطعه‌ها می‌شود. در صورتی که قصد روغن‌کاری یک وسیله را دارید چه آن وسیله چندین سال است کار می‌کند و چه وسیله‌ای باشد که آن را به‌تازگی خریده‌اید. در هر دو صورت باید محل روغن‌کاری را تمیز کنید.

تأثیر روغن بر دستگاه و جلوگیری از سایش
تأثیر روغن بر دستگاه و جلوگیری از سایش

چگونگی روانکاری پمپ‌ها

از اصول روانکاری صنعتی، چگونگی روغن‌کاری پمپ‌ها است. پمپ‌ها یکی از اجزایی هستند که تحت‌فشار مکرر قرار دارند؛ لذا نیاز است آنها را روغن‌کاری کنید تا عمر طولانی تری داشته باشند. برای روانکاری پمپ‌ها باید از روغن باکیفیت استفاده کنید. تمامی افرادی که در تولید این روانکارها فعالیت دارند در تلاش هستند بهترین و باکیفیت‌ترین روغن را ارائه دهند.

اگر روانکاری پمپ به‌درستی انجام نشود باعث می‌شود سطح دمای پوشش پمپ تا حد قابل‌توجهی بالا برود. درصورتی‌که پمپ به‌صورت مداوم به شما خدمت ارائه می‌دهد هر چهار ماه یکبار باید گریس‌کاری شود.

مراحل روانکاری پمپ

• پمپی که قصد روانکاری آن را دارید خاموش کنید.
• یک سینی در نظر بگیرید و آن را زیر محلی که روغن خارج می‌شود قرار دهید تا همه روغن به‌صورت مطمئن خارج شود.
• سرپوش مربوط به پیچ را بردارید و روغن را به طور کامل تخلیه کنید. تجهیزات مربوطه را به طور کامل خشک کنید و در پوش را ببندید.
• دوباره یاتاقان را با روغن تازه پرکنید.

چگونگی روانکاری کمپرسورها

دمنده‌ها و کمپرسورها دو دستگاهی هستند که عملکردی تقریباً مشابه دارند و نیازمند روانکاری هستند. کاربرد آنها در فشرده‌سازی و منتقل کردن گاز دارند. این دستگاه‌ها یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در مراکز صنعتی هستند. کمپرسورها انواع متفاوتی دارند.

برای روغن‌کاری آنها به‌وسیله پمپ از عملکرد پاششی استفاده می‌کنند. روانکاری برای کمپرسور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل باید سطح روغن را در این وسیله به طور مرتب چک کنید. هرچند روی آن یک شیشه وجود دارد که سطح روغن را نشان می‌دهد. در صورت کاهش سطح روغن باید آن را پر کنید. در اکثر کمپرسورها برای بالابردن ایمنی از روغن‌کاری قطره‌ای استفاده می‌کنند. مکان لوله ورودی آن تقریباً بالاتر از دیگر پمپ‌ها است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اصول روانکاری صنعتی پرداختیم. در آغاز مقاله تعریفی از روانکاری ارائه شد. روانکاری یکی از ضروریات برای انواع وسایل است و باعث می‌شود عمر مفید دستگاه افزایش پیدا کند و از سایش و فرسودگی جلوگیری می‌کند. از ویژگی‌های ضروری برای روانکاری صنعتی درنظرگرفتن گرانروی روغن مورداستفاده، تمیز بودن مواد روانکار و با کف همراه نبودن را می‌توان عنوان کرد.

روانکارها انواع متفاوتی دارند که از جمله آنها می‌توان به‌ویژه، گریس‌ها و روغن‌های صنعتی اشاره کرد. شما این امکان را دارید که به شیوه‌های مختلف عملیات روغن‌کاری را انجام دهید که می‌توان به قطره‌ای، پاششی، هیدرواستاتیکی و تحت‌فشار اشاره کرد. انتخاب شیوه روانکاری باتوجه‌به نوع دستگاه انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *