تشابه و تفاوت گریس نسوز و معمولی

گریس‌ها، انواع مختلفی دارند و قطعا اگر شما به دنبال خرید این محصول هستید، باید قبل از هر چیز بدانید که کدام نوع از گریس‌ها برای شما مناسب‌تر هستند. تفاوت گریس نسوز و معمولی درست همان مطلبی است که به شما کمک می‌کند با دیدی بازتر دست به انتخاب بزنید و بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

البته قبل هر اقدامی باید بدانید که اگر قرار است از گریس در تجهیزاتی با دمای بالا استفاده کنید، گریس نسوز حرارت بالا همان محصولی است که برای شما مناسب است. پس از آن بدانید که این گریس‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه باید بهترین گزینه را انتخاب کنیم. بهتر است تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا بتوانید گزینه‌ای متناسب با انچه نیاز دارید خریداری کنید.

گریس‌ها، انواع متفاوتی دارند
گریس‌ها، انواع متفاوتی دارند

منظور از حرارت بالا را بدانید

گریس‌ها، بسته به شرایطی که قرار است در آن عمل کنند، انواع متفاوتی دارند. گریس‌های نسوز، یکی از این انواع هستند که البته باید بدانید تفاوت گریس نسوز و معمولی دقیقا در چه شرایطی تعریف می‌شود. زمانی که قرار است گریس را انتخاب کنید، باید بدانید که شرایطی که گریس در آن قرار می‌گیرد، دقیقا چه شرایطی است.

گریس‌های نسوز، بیشتر در دمای بالا تعریف می‌شوند و کاربرد دارند. اما باید بدانید که حرارت بالا، امری نسبی است. برخی از موارد، منظور از دمای بالا، دمایی بین ۱۲۰ تا بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد است. اما در برخی شرایط مانند آنچه که مونتاژ کنندگان خودرو برای رنگ کردن قطعات فلزی تجربه می‌کنند، دمایی بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد باشد.

شاید هر دو حرارت بالا به نظر برسند، اما باعث می‌شوند معیارهای انتخاب گریس نسوز، کمی متفاوت باشد. شاید در مورد اول، نیاز باشد به غیر از تحمل دمای بالا، مواردی مانند پایداری در مقابل اکسیداسیون یا حتی پایداری مکانیکی را در نظر بگیرید. اما در مورد دوم، بیشتر مقاومت در برابر حرارت بالا مد نظر باشد. آنچه باید در نظر داشته باشید، استراتژی و شرایط عمل گریس است.

صدرا شیمی تامین کننده گریس بهران با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت می باشد.

تفاوت گریس با گریس!

برای اینکه تفاوت گریس نسوز و معمولی را بدانید، باید قبل از آن بدانید که اجزا تشکیل دهنده گریس چیست و این دو گریس در کدام عامل با یکدیگر متفاوت هستند.

روغن پایه

نقطه شروع برای بررسی تفاوت این دو گریس، روغنی است که پایه و زیربنای گریس را تشکیل می‌دهد. روغن‌های پایه در دو نوع معدنی و مصنوعی هستند که انواع معدنی پرمصرف‌ترین نوع آن را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این روغن‌ها خواص خاصی دارند اما باید بدانید که هر دو در صورتی که با هوا تماس داشته باشند و در صورتی که درجه حرارت بسیار بالا باشد، در اثر تخریب اکسیداتیو، تجزیه می‌شوند.

تولیدکنندگان گریس، بسته به در دسترس بودن مواد خام انتخاب می‌کنند که از کدام نوع روغن پایه استفاده کنند. اغلب زمانی از انواع مصنوعی استفاده می‌شود که سازنده کاملا به ویژگی‌های آن آشنا باشد و تصمیم داشته باشد که بر اساس این ویژگی‌ها محصولی جدید بسازد.

غلیظ کننده

اصلی‌ترین بخش گریس که باعث تفاوت گریس نسوز و معمولی است، درست در همین مواد غلیط کننده نهفته است. برخی از گریس‌ها از ترکیب روغن پایه با موادی مانند خاک رس تشکیل می‌شوند که نقطه ذوب بالایی دارد. این نوع گریس در دمای بسیار بالا، مثلا ۵۰۰ درجه سانتیگراد، می‌سوزد و آنچه در نهایت باقی می‌ماند پسماند هیدروکربنیو مواد غلیظ کننده است.

برخی از مواد درست است که از نظر محدوده دمایی، دارای محدوده بالایی هستند، اما خواص دیگری نیز دارند. مثلا اگر از پلی اوره برای غلیظ کردن استفاده کنند، مانند گریس با صابون فلزی است، اما دارای خاصیت ضد سایش نیز هست. ولی ساخت دشوارتر و استفاده از چند ماده سمی مبنای آن است.

بهترین گریس نسوز اغلب از صابون فلزی برای غلیظ کردن استفاده می‌کند و می‌تواند دمایی بین ۱۲۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. اما بهتر از آن گریسی است که در برابر اکسیداسیون و تخریب هم مقاوم شود تا محصول نهایی بتواند نزدیک به ۲۵۰ درجه سانتیگراد را هم تحمل کند.

مواد افزودنی

مواد افزودنی که به گریس اضافه می‌شوند بخشی از کل هستند که قبلا توانسته‌اند از آزمون‌های محدودیت سربلند بیرون بیایند. این مواد باید بتوانند پایداری در برابر اکسیداسیون، خوردگی، سایش، جریان دمای پایین و بالا و حتی در برابر آب نیز مقاوم باشند. این مواد افزودنی هم یکی از عوامل تفاوت گریس نسوز و معمولی هستند.

یک نکته

قبل از انتخاب گریس، حتما سازگاری گریس را در نظر بگیرید. گریس‌ها دارای ترکیبات شیمیایی هستند؛ در نتیجه اگر با مواد دیگری ترکیب شوند، ممکن است باعث به هم ریختن تعادل شیمیایی آن‌ها شده و در نتیجه سطح عملکرد را کاهش دهد.

زمانی که سازگاری گریس را در نظر نگیرید، در طی زمان گریس نازک می‌شود و این باعث می‌شود تا مجبور شوید مدام روغن کاری کنید تا مشکل برطرف شود. البته روغن کاری دوباره تنها مشکل نیست، مدام باید تجهیزات اصلی را جدا کنید و سیستم را تمیز کنید تا مواد باقی مانده از گریس قبلی با گریس جدید ترکیب نشود. این کار هم هزینه و هم وقت زیادی را از شما خواهد گرفت.

گریس را با توجه به موارد ذکر شده و زیبایی نهایی انتخاب کنید
گریس را با توجه به موارد ذکر شده و زیبایی نهایی انتخاب کنید

کلام پایانی

زمانی که تصمیم دارید با توجه به تفاوت گریس معمولی و نسوز گریس متناسب را انتخاب کنید، باید بدانید در چه شرایطی با چه دمایی قرار است کار کنید و این کار کردن متناوب است یا به صورت پیوسته انجام می‌گیرد. آیا گریس مدام در چرخه سرمایش و گرمایش است و رطوبت چقدر با گربس در تماس است.

با پاسخی که به این سوالات می‌دهید، می‌توانید مشخص کنید کدام نوع گریس را انتخاب کنید در نتیجه بهترین گریس نسوز برای شما انتخاب شده و نتیجه به دست آمده نیز بسیار قابل قبول خواهد بود. از طرفی می‌دانید که در چه فاصله زمانی لازم است تا گریس را تعویض کنید. همچنین می‌توانید گریس را به نحوی انتخاب کنید و استفاده کنید که در زیبایی ظاهری نهایی کار نیز تاثیر منفی نداشته باشد. با دقت به همه جوانبی که ذکر شد، انتخاب درستی داشته باشید تا مجبور به دوباره کاری نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *