آیا روانکارها تاریخ انقضا دارند؟ تشخیص تاریخ مصرف روغن

به یاد داشته باشید که روغن صنعتی یا روانکار مانند بسیاری از محصولات دیگر دارای تاریخ مصرفی است که باید در حین خرید به آن توجه کرد. توجه به این نکته به شما کمک می‎کند تا با خیال راحت از آن برای فعالیت‎های خود استفاده کنید. در مجموع، رعایت اصول بهداشتی و تکنیک‎های ایمنی به پیشگیری از بروز مشکلات کمک می‎کنند.

از آنجایی که روانکارها ممکن است حاوی موادی باشند که با گذشت زمان فاسد شوند، ممکن است با گذشت تاریخ مصرف روغن رنگ، بافت و شفافیت محصول تغییر کند و کارایی خود را از دست بدهد. بنابراین، لازم است که برچسب‌ روغن‌ها به دقت خوانده شده تا از ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها در افزایش امنیت استفاده شود.

از آنجایی که استفاده از روغن خودرو و انواع روغن صنعتی مانند روغن هیدرولیک، روغن گیربکس صنعتی (واسکازین) و … به یکی از الزامات زندگی امروزی تبدیل شده است، در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف تاریخ مصرف و نحوه درست نگهداری از روغن پرداخته می‌شود، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

تاریخ مصرف روغن را در نظر بگیرید
تاریخ مصرف روغن را در نظر بگیرید

شیوه نگهداری درست از روغن

اگر شیوه نگهداری از روانکارها به درستی صورت گیرد، طول عمر مفید آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. گاهی اوقات به دلیل نگهداری و انبار کردن غیر اصولی، روغن‌ها کارایی مناسب خود را از دست می‌دهند و برای سیستم‌های مکانیکی مناسب و به‌صرفه نیستند. باید بگوییم نخستین گام برای نگهداری اصولی این مواد، نحوه صحیح بسته‌بندی آن‌ها و توجه به تاریخ انقضا روغن است.

امروزه روانکارها را در اشکال مختلفی همچون سطل‌های چند لیتری، بشکه‌ها بسته‌بندی می‌کنند و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با شیوه نگهداری درست روغن به چند نکته حائز اهمیت اشاره می‌کنیم.

قرار گرفتن در معرض اکسیژن را کاهش دهید

برای جلوگیری از انقضای زود هنگام روغن‌های ضروری و برای اطمینان از سالم ماندن آن‌ها، باید مدت زمانی را که کلاهک از درب بطری باز می‌شود، به حداقل برسانید. هرچه درب بطری بیشتر باز باشد، روغن بیشتر در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرد. همچنین مطمئن شوید که درپوش را محکم روی بطری قرار می‌دهید. اگر درپوش محکم بسته نشده باشد، ممکن است اکسیژن همچنان وارد بطری شود و فرآیند اکسیداسیون را آغاز کند.

روغن را دور از نور و گرما نگهداری کنید

روغن‎های خود را از نور مستقیم خورشید یا هر منبع دیگری مثل گرما دور نگه دارید. همچنین بهتر است که از ظروف شیشه‌ای تیره رنگ برای روغن‎های خود استفاده کنید. هرچه شیشه مات‎تر باشد، محافظت بیشتری در برابر اکسیداسیون ارائه می‎دهد.

از ظروف کوچک‎تر برای نگهداری روغن استفاده کنید

در بررسی تاریخ مصرف روغن بهتر است که در حین خرید روغن‎هایی را بررسی کنید که انقضای طولانی‎تری دارند. ظروف کوچک‌تر از گیر افتادن اکسیژن هنگام باز شدن درب بطری جلوگیری می‎کنند. این کار از اکسیداسیون زودتر جلوگیری می‌کند و عمر روغن‎های شما را افزایش می‎دهد. به طور کلی، این روش‌های نگهداری که در قسمت فوق اشاره کردیم، اگر به درستی رعایت شوند؛ بر کارایی مفید روانکارها تأثیرگذار خواهند بود.

تشخیص اینکه تاریخ مصرف روغن گذشته است یا خیر؟

یک راه مفید و اساسی برای انجام این کار این است که یک برچسب بردارید و تاریخ باز کردن آن را روی برچسب بنویسید. اگر به لحاظ تاریخ درج شده روی بطری، روغن شما تاریخ گذشته نباشد، نشانه‎های دیگری وجود دارند که به شما می‌گویند روغن شما قابل استفاده نیست. اگر بو و رنگ روغن تغییر کرده باشد یا رنگ آن بیش از حد کدر و سیاه به نظر برسد، نشان‌دهنده کیفیت پایین محصول بوده و بهتر است که آن را استفاده نکنید.

 

شیوه درست نگهداری از روغن‌های روانکار
شیوه درست نگهداری از روغن‌های روانکار

خطر استفاده از روغن‌های تاریخ مصرف گذشته

هنگامی که ترکیب شیمیایی اسانس‎ها اکسید می‎شود، فقط عطر آن تغییر نمی‎کند. در موارد خاص، روغن‎های فاسد شده می‎توانند باعث تحریک پوست، سوختگی و سایر عوارض جانبی شوند.

در هنگام بررسی تاریخ انقضای روغن ممکن است مشاهده کنید که رنگ، عطر یا شفافیت روغن تغییر کرده است. هر چه بوی روغن قوی‎تر و تندتر باشد، نشان‌دهنده این بوده که تاریخ انقضا روانکارها گذشته است.

مدت ماندگاری روغن بستگی به دفعات استفاده و شرایط نگهداری آن دارد. اگر مدت زیادی است که از روغن‎های ضروری خود استفاده نکرده‌اید یا مدت زیادی است که آن را خریداری کرده‎اید، ممکن است تاریخ مصرف آن تمام شده باشد. شما می‎توانید با بوییدن و مشاهده رنگ آن متوجه کیفیت و سالم بودن آن شوید.

در حقیقت، امروزه بطری‎های روغن در حجم‎های متفاوتی وجود دارند که بسته به نیاز خود لازم است آن‎ها را خریداری کنید. سعی کنید به هیچ عنوان بیشتر از مقدار نیاز خود خریداری نکنید؛ چراکه در طول زمان باعث می‎شود روغن فاسد شود و کارایی قبل را نداشته باشد.

حتماً در طول بازه‎های مختلف روغن را بررسی کرده و از لحاظ سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ چراکه هدف اصلی استفاده از این نوع روغن‎ها، روانکاری مناسب آن‎ها در حین استفاده است تا استهلاک کاهش یابد. به همین جهت سعی کنید، حتماً به این نکته دقت کافی داشته باشید.

چند نکته قابل توجه

به هنگام خرید روغن حتماً آن را براساس مقدار مصرف خود تهیه کنید؛ چراکه برخی از محصولات با گذشت زمان کمی کیفیت مطلوب خود را از دست می‌دهند. توجه کنید که روانکارها برحسب نوع مواد افزودنی که در زمان تولید استفاده می‌شود، دارای تاریخ انقضای متفاوتی هستند. ممکن است برخی از آن‌ها حدود ۶ ماه، برخی ۲ سال یا حتی بیش از ۵ سال ماندگاری داشته باشند.

سخن پایانی

روانکارها هم مانند سایر محصولات دارای تاریخ مصرف هستند که باید به هنگام خرید آن را مد نظر قرار داد. در بررسی تاریخ مصرف روغن، اگر روغن خود را به رنگ تیره‎تر و بوی متفاوت مشاهده کردید، لازم است آن را دور بریزید. این می‎تواند نشانه‎ای از شروع رشد باکتری‎ها و آلاینده‎ها در بطری روغن باشد. همچنین در نظر گرفتن میزان مصرف خود در زمان خرید روغن‌ها اهمیت دارد؛ چراکه هر چه میزان مصرف بیشتر باشد، باید از ظرف‌های بزرگ‌تر استفاده کرد و استفاده از این ظرف‌ها فرآیند اکسیداسیون را در طولانی مدت تسریع می‌کند.

شیوه نگهداری از روغن نیز بسیار مهم بوده و روی کارایی و افزایش طول عمر آن تأثیرگذار است. در اینجا راهنمایی و مشورت با افراد کارشناس و متخصص در این حوزه که تجربه و دانش علمی بالایی دارند، ضروری است.

 

فروش روغن صنعتی
برای خرید انواع روغن صنعتی با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۴۶

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۳۲

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۶۸

برای قیمت تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *