آشنایی با نحوه انتخاب بهترین روغن گیربکس برای خودرو

روغن گیربکس یا روغن دنده صنعتی یا واسکازین کاربرد چشمگیری در روان‌سازی جعبه فرمان خودرو و اجزای جعبه‌دنده دارد. به‌این‌ترتیب در فرایند کلی حرکت وسیله نقلیه نیز تأثیرگذار است. این محصول از لحاظ کیفیت تقسیم‌بندی متفاوتی دارد و هرکدام از آن‌ها دارای گرانروی متفاوتی هستند. در اصل، بهترین روغن گیربکس روغنی است که گرانروی کمتری داشته باشد و میزان غلظت خوبی را به خود اختصاص دهد. در این مطلب قصد بر این است با بهترین روغن گیربکس، مشخصات و انواع مختلف آن بیشتر آشنا شویم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه انتخاب بهترین روغن گیربکس برای خودرو

روغن گیربکس با نام روغن جعبه‌دنده و روغن واسکازین نیز شناخته می‌شود. این محصول وظیفه جلوگیری از فرسایش و خوردگی چرخ‌دنده‌ها را بر عهده دارد و در چرخش مداوم و کارایی مفید آن‌ها مؤثر است. در بازار مدل‌های متعددی از روغن گیربکس خودرو را مشاهده می‌کنیم که هر یک کارایی خاصی دارند. همین تنوع زیاد روغن گیربکس، انتخاب و خرید بهترین نوع آن را سخت‌تر می‌کند. اما با مطالعه این مقاله دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.

روغن گیربکس با کارایی مناسب
روغن گیربکس با کارایی مناسب

بهترین روغن گیربکس باید چه مشخصه‌ای داشته باشد؟

از مشخصه‌های بارز بهترین روغن گیربکس یا روغن دنده می‌توان به تحمل دمای بالا، برخورداری از گرانروی کم، مقاوم بودن در برابر ضربه و سایش، ضدزنگ، عدم ایجاد کف و حباب اشاره کرد. این محصول با عنوان یک نوع ماده خنک‌کننده، وظیفه مهمی در خنک‌کردن دنده‌ها و عدم ایجاد داغی در قطعات موجود دارد. در واقع با دورکردن گرما و حرارت از دنده‌ها باعث جلوگیری از داغی بیش از حد آن‌ها می‌شود.

باید بگوییم یک روغن واسکازین مرغوب باید رقیق بوده و از گرانروی کمتری برخوردار باشد. معمولاً میزان گرانروی استفاده شده در تولید این محصول در حد ۰W-5 یا ۵W-10 است. هرچقدر روغن گیربکس از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، به همان اندازه نیز باعث افزایش قدرت خودرو می‌شود؛ بنابراین آشنایی با انواع روغن گیربکس و انتخاب بهترین آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

بهترین روغن گیربکس باید در برابر ضربه و سایش مقاوم باشد و بتواند از ایجاد رسوبات جلوگیری کند. وجود قطعه‌های آلومینیومی، فولادی، چدنی و … به یک روغن درجه یک نیاز دارد تا مانع از خوردگی آن‌ها شود. یک روغن گیربکس در صورت استفاده نباید کف یا حباب‌هایی را ایجاد کند. در غیر این صورت محصول مزبور دارای کیفیت مناسبی نخواهد بود. اگر کف یا حباب در روغن تشکیل شود از انتقال قدرت به سیستم گیربکس جلوگیری کرده و بازدهی مناسب خود را کاهش می‌دهد.

انواع روغن گیربکس

روغن گیربکس یا همان روغن دنده را می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد. گروه نخست برای خودروهای دنده اتوماتیک مناسب بوده و علامت آن ATF است. گروه دوم با علامت مخصوص MTF برای خودروهای دنده دستی به کار می‌رود.

لازم به ذکر است که روغن گیربکس اتوماتیک در مقایسه با نوع دنده دستی، گرانروی کمتری دارد و به‌خوبی رقیق بودن آن قابل‌مشاهده است. در مقابل روغن واسکازین دستی از گرانروی بیشتری برخوردار بوده و غلظت بالایی دارد. این محصول از ترکیبات گوناگونی تشکیل شده است که باعث غلیظ شدن آن می‌شود. توصیه می‌شود هیچگاه این روغن‌ها به‌جای یکدیگر استفاده نشود؛ زیرا باعث خرابی زودهنگام گیربکس و در نهایت آسیب جدی به خودرو خواهد شد.

 

بهترین روغن گیربکس با قیمت مناسب
بهترین روغن گیربکس با قیمت مناسب

روغن گیربکس اتوماتیک به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بهتر است خودروهایی که با دنده اتوماتیک کار می‌کنند، متناسب با وسیله نقلیه خود از بهترین روغن واسکازین استفاده کنند؛ چرا که در غیر این صورت به اجزای داخلی گیربکس آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد. این محصول مطابق با استانداردهای ATF MATIC D، ATF 9638، ATF 4HP20، ATF CVT، ATF M1375، ATF FZ، ATF WS ، DEXRON DCT FLUID و … تولید می‌شود.

باید بگوییم روغن‌ هیدرولیک موجود در بازار که با علامت VG نشان داده می‌شود در گیربکس اتوماتیک کارایی خاصی ندارد، بلکه در جعبه فرمان هیدرولیک و … قابل‌استفاده است. روغن‌های ATF با عنوان یک روغن اتوماتیک، وظیفه اصلی روانکاری گیربکس را بر عهده دارد. در تولید این محصول بیش از ۱۶ نوع افزودنی استفاده می‌شود.

روغن گیربکس اتوماتیک مینرال اندکی ارزان‌تر از روغن گیربکس سنتتیک است، اما روغن سنتتیک کارایی بهتری دارد و قادر است حرارت و فشار بالایی را تحمل کند. بهتر است افرادی که خودرویی قدیمی دارند، روغن گیربکس مینرال را به کار ببرند. گاهی اوقات به دلیل تغییر مداوم روغن گیربکس از سنتتیک به مینرال یا بر عکس آن، بازدهی گیربکس کاهش‌یافته و باعث خرابی زودهنگام آن می‌شود.

 

صدرا شیمی عرضه کننده واسکازین یا روغن دنده بهران بردبار، نفت پارس و ایرانول در اصفهان و سایر استان های کشور می باشد.

 

روغن گیربکس دارای کیفیت عالی
روغن گیربکس دارای کیفیت عالی

روغن گیربکس دستی را می‌توان در چند دسته جای داد؟

انواع گوناگون روغن گیربکس دستی را می‌توان بر طبق میزان گرانروی یا ویسکوزیته تقسیم‌بندی کرد. کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند قبل از خرید روغن مناسب برای خودروی خود حتماً دفترچه راهنمای خودرو را به‌دقت مطالعه کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. برخی از انواع مختلف این محصول عبارت‌اند از: ۷۵W-80 GL4، ۷۵W-90 GL5، ۸۰W-90 GL5، ۸۵W-90 GL4 .

تعویض به‌موقع روغن گیربکس

تعویض به‌موقع روغن گیربکس دستی و اتوماتیک بسیار حائز اهمیت است و باید افراد به آن توجه داشته باشند. وقتی برای روانکاری از روغن گیربکس استفاده می‌شود به‌مرورزمان بر اثر آلودگی، کارایی مناسب خود را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل نیاز به تعویض دارد. در غیر این صورت با کاهش عمر مفید سیستم انتقال قدرت و خرابی زودهنگام قطعات خودرو مواجه خواهیم شد؛ بنابراین این مسئله مهم را بسیار جدی بگیرید.

اگر روغن به طور منظم و در بازه زمانی مناسب تعویض نشود، نه‌تنها باعث کاهش عمر طولانی وسیله نقلیه می‌شود بلکه صداهای ناهنجار و عجیبی را ایجاد خواهد کرد. با تعویض به‌موقع روغن گیربکس باعث بهبود عملکرد قطعات خودروی خود شوید.

انواع بهترین روغن گیربکس دستی و اتوماتیک
انواع روغن گیربکس دستی و اتوماتیک

کلام آخر

باتوجه‌به مطالب فوق درمی‌یابیم که روغن گیربکس یا واسکازین برای روان‌سازی اجزای تشکیل‌دهنده خودرو مانند گیربکس و دیفرانسیل ساخته شده است و وظیفه مهم آن را نمی‌توان انکار کرد. بهترین روغن گیربکس باید از گرانروی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند موجب عملکرد صحیح گیربکس شود. روغن گیربکس در بازار دارای انواع مختلفی است که متناسب با نیاز متقاضیان با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار دوستان قرار دهیم.

منبع:

https://www.fuchs.com/dk/en/products/product-program/automotive-lubricants/gear-and-transmission-oils

 

فروش روغن دنده
برای خرید انواع روغن دنده و یا واسکازین با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۴۶

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۳۲

برای قیمت تماس بگیرید

روغن بهران

بهران درفش ۶۸

برای قیمت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *