نقد و بررسی انواع روانکارهای صنعتی موجود در بازار

روانکارهای صنعتی یکی از نیازهای ماشین‌های صنعتی هستند. اگر به سلامت ماشین‌آلات خود فکر می‌کنید باید آنها را بشناسید؛ چرا که آنها به افزایش بهره‌وری و سوددهی شما می‌انجامد. هر صنعتی نیازمند روانکاری خاص خود است. بهتر است در انتخاب روانکاری دقت شود و متناسب با صنعت موردنظر انتخاب شود.

در این مقاله قصد ما نقد و بررسی روغن صنعتی باکیفیت موجود در بازار است. انتخاب روغن باکیفیت می‌تواند سلامت خودروی شما را تضمین کند. درصورتی که شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در این حیطه هستید با ما همراه باشید.

روغن روانکاری صنعتی و جلوگیری از سایش و اصطکاک
روغن روانکاری صنعتی و جلوگیری از سایش و اصطکاک

آشنایی با روانکارهای صنعتی

ماده ای که به تسهیل حرکت بین سطوح کمک ویژه‌ای می‌کند با نام روانکار صنعتی شناخته می‌شود. این ماده موجب تسهیل حرکت بین سطوح می‌شود. روانکارها علاوه بر اینکه اصطکاک سطوح را کاهش می‌دهند کاربردهای دیگری دارند. در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

• روانکاری صنعتی از زنگ‌زدگی انواع سطوح جلوگیری می‌کنند.
• در انتقال حرارت کمک‌کننده هستند.
• جهت انتقال انرژی هیدرولیکی نقش مهمی دارند.
• مواد زائد را معلق نگه می‌دارند و از رسوب آنها بر قطعات مختلف سیستم جلوگیری می‌کنند.
• برای محافظت و آب‌بندی سیستم ضروری هستند.
• زمانی که از روانکار استفاده می‌شود، اگر قرار است ضربات جدی به دستگاه وارد شود روانکار از آن جلوگیری می‌کند و حرکات را خفیف می‌کند.

نقد و بررسی انواع روانکارهای صنعتی باکیفیت

همان‌طور که در بالا بیان کردیم روانکارها نقش مهمی در صنعت دارند. این صنعت ممکن است خودرو، معدن، کشاورزی، غذایی، تولید و … باشد. در زیر قصد ما بررسی روانکارهای صنعتی باکیفیت است.

روغن روانکارهای صنعتی ایرانول باکیفیت عالی
روغن روانکاری ایرانول باکیفیت عالی

روغن ایرانول

این روغن باتوجه‌به نام آن جزو روانکارهای صنعتی ایرانی است. اغلب محصولاتی که این برند تولید کرده است روغن‌موتور، گریس و روان‌کننده هستند. امروزه این برند برای موتورهای دیزلی، بنزینی و دوگانه‌سوز به تولید روغن می‌پردازد. تنوع و کیفیت از خصوصیاتی است که باعث محبوبیت این برند شده است. این برند در تلاش برای ساخت روغن مخصوص صنایع دریایی، ضد یخ و ضد جوش است.

بهران

یکی از روغن‌های باکیفیت و قدیمی است. اولین تولید آن به نیم‌قرن پیش برمی‌گردد. باتوجه‌به اینکه این برند دارای سابقه زیادی است، افراد بیشتر به آن اعتماد می‌کنند و به خرید روغن‌ها با این برند می‌پردازند. بهران نیز جزء روانکارهای صنعتی عالی است. در کشور ایران کمتر کسی وجود دارد که نام این برند را نشنیده باشد.

از تولیدات این برند می‌توان به ضدیخ خودرو، تولید روغن‌های صنعتی، گریس، مکمل سوخت و … اشاره کرد. در زیر یکی از روغن‌های بهران را بررسی می‌کنیم.

بررسی روغن بهران هیدرولیک ۶۸ H

یکی از روغن‌های صنعتی که برای انواع خودرو و ماشین‌آلات کاربرد دارد روغن بهران هیدرولیک H68 است. این روغن دارای خواص ضدسایش، ضدزنگ، ضد کف زدگی و … است. همچنین جزو روانکارهای صنعتی محبوب است. روغن موردنظر در جهت انتقال نیرو کاربرد دارد. از این روغن می‌توان به‌عنوان درزگیر، خنک‌کننده و روان‌کننده در ماشین‌آلات استفاده کرد. روغن بهران توسط اکثر مشتریان استفاده‌کننده تأیید شده است.

روغن‌موتور بهران هیدرولیک H68 یکی از روانکارهای صنعتی
روغن‌موتور بهران هیدرولیک H68

بررسی روغن اسپیدی

این برند جزء برندهای محبوب و دارای اعتبار در ایران است. شروع کار آن در سال ۷۱ بود و با نام شرکت نفت سپاهان شناخته شده است. این برند باتوجه‌به نیاز بازار تولید روغن‌های مخصوص موتور بنزینی و دیزلی را آغاز کرد. نام این برند اسپیدی است. اداره آن توسط شرکت نفت سپاهان بود و به تولید انواع روغن‌موتور، موتورسیکلت، روغن جهت ترمز و گیربکس پرداخت. روغن اسپیدی یک روانکار صنعتی مورد تأیید است.

از نظر اکثر افراد شرکت اسپیدی مدرن‌ترین روغن‌ها را تولید می‌کند که در تمام خاورمیانه طرف‌داران خاص خود را دارد. این خصوصیت باتوجه‌به نسبت تولیدات و کیفیت منحصربه‌فرد این محصولات است. اکنون این برند در حال تولید انواع روغن است و علاوه بر بنزینی و دیزلی در تولید روغن‌های ژنراتورها، تراکتور و … نیز فعال است.

روغن‌موتور پترونول مدل فول لایف یکی از روانکارهای صنعتی
روغن‌موتور پترونول مدل فول لایف

بررسی روغن پترونول

نام تجاری برند آذر روان‌ساز پترونول است که یک روغن صنعتی به شمار می‌رود. این شرکت نیز یک برند قدیمی است که ۵۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد. تولید روانکارهای صنعتی این برند با همکاری ترکیه، آلمان، کانادا و ایران انجام شد. نام این برند نیز جزء باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین روغن‌ها است.

پترونول به علت کیفیت بالای تولید به این موفقیت دست‌یافت که روغن‌ به اروپا و آسیا صادر کند. با پیشرفت‌هایی که در این شرکت صورت گرفت امروزه در تولید روغن‌های صنعتی، گریس و انواع روغن برای ماشین‌های متفاوت فعالیت می‌کند.

بررسی روغن توتال

توتال در سال ۱۹۲۴ به‌وسیله ارنست مرسیر ایجاد شد. این شرکت اکنون چهارمین شرکت نفتی و گازی در جهان است. توتال هرساله اقدام به صادرات محصولات زیادی می‌کند و درآمد نسبتاً خوبی را کسب می‌کند. این مجموعه به‌قدری بزرگ است که قابل‌مقایسه با دیگر رقبا نیست. در سراسر جهان این شرکت بیش از ۴۰ شعبه دارد. افرادی که در این شرکت مشغول هستند بیش از ۱۰۰ هزار نفر هستند. کیفیت محصولات این برند از کسی پوشیده نیست.

توتال در فرانسه قرار دارد اما در صنعت‌های متفاوتی مثل هوایی، خودروسازی، دریایی و داروسازی فعالیت دارد. این روغن‌ها دارای گرانروی مناسب و قابل‌استفاده برای انواع موتور از جمله بنزینی، دیزلی و توربو شارژ هستند. از دیگر خصوصیات آنها قابلیت استفاده برای تمام فصل‌ها است. این روغن‌ها قابل کاربرد برای وسایل نقلیه متفاوت با هر نوع بنزینی هستند.

بررسی روغن لیکومولی

از دیگر روغن‌های موفق و جزء بهترین‌های بازار روغن لیکومولی است که جزء لیست روانکارهای صنعتی به شمار می‌آید. افراد بسیاری تمایل دارند این روغن را برای ماشین خود انتخاب کنند. این کمپانی مخصوص کشور آلمان است و ۱۷۵۰ نوع محصول برای انواع خودروها تولید می‌کند. در بازار ایران نیز این روغن به فروش می‌رسد. تولید این محصول در بیش از ۹۰ کشور راه‌اندازی شده است. روش ساخت آن نیمه سنتیک است و برای ماشین‌های زیادی قابلیت استفاده دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی روانکارهای صنعتی پرداختیم. روانکارها از نیازهای اساسی برای انواع ماشین هستند و از آسیب آنها جلوگیری می‌کنند. از کاربردهای روانکارها علاوه بر اصطکاک سطوح، جلوگیری از زنگ‌زدگی، انتقال حرارت و … است. در بازار ایران روغن‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها دارای کیفیت بهتری بوده و مناسب خرید هستند. این روغن‌ها را بررسی کردیم. از روغن‌های محبوب بازار می‌توان به بهران، اسپیدی، پترونول و توتال اشاره کردیم که هرکدام از نظر برتری در نوع خود نظیر ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *