انتخاب روغن گیربکس لودر باید بر چه اساسی باشد؟

یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو، گیربکس است. اصلی‌ترین بخش گیربکس هر خودرویی را چرخ‌دنده‌های تشکیل می‌دهند. سلامت گیربکس و چرخ‌دنده‌ها به حدی مهم است که اگر به آن توجه نشود مستقیماً بر کارکرد خودرو تأثیر می‌گذارد. در این مقاله درباره استفاده از روغن گیربکس لودر توضیح داده و راهنمایی‌هایی را جهت انتخاب بهترین نوع آن ارائه می‌دهیم.

اگر به دنبال خرید روغن گیربکس هستید یا دوست دارید دراین‌باره بیشتر بدانید خواندن این مقاله برایتان سودمند خواهد بود. روغن گیربکس یکی از روغن‌های لازم برای ماشین است. از این روغن برای نرم کاری اجزای گیربکس استفاده می‌شود. روغن گیربکس انواع مختلفی دارد و هر مدل برای کارکرد خاصی طراحی شده است.

روغن گیربکس لودر

روغن گیربکس از مهم‌ترین روغن‌های ماشین است. سیستم گیربکس و چرخنده‌ها در معرض حرکت مداوم قرار دارند و به همین خاطر اصطکاک زیادی را تحمل می‌کنند. اصطکاک و فشار وارده می‌تواند منجر به کاهش طول عمر این اجزا شود. ازآنجایی‌که لودر و ماشین‌های مشابه فعالیت سنگین دارند، چرخ‌دنده‌های این ماشین‌ها بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی است.

میزان اصطکاک و فشار وارده بر گیربکس این ماشین‌ها از خودروهای دیگر بیشتر است؛ به همین دلیل استفاده از روغن‌های مناسب برای حفظ طول عمر این دستگاه‌ها ضروری است. جهت حفظ طول عمر چرخ‌دنده‌ها و گیربکس، از روغن گیربکس استفاده می‌کنند. روغن گیربکس لودر با نرم کاری چرخ‌دنده‌ها از اصطکاک وارده می‌کاهد. این روغن از مواد شیمیایی ضد سایش درست می‌شود و لازم است در فواصل زمانی منظم استعمال شود. از این نوع روغن همچنین برای کاهش اختلاف دما در درون گیربکس استفاده می‌شود.

روغن‌های هیدرولیکی برای دنده‌های غیر اتوماتیک استفاده می‌شوند
روغن‌های هیدرولیکی برای دنده‌های غیر اتوماتیک استفاده می‌شوند
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید

سایر محصولات

ضد یخ

برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید
برای قیمت تماس بگیرید

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

انواع روغن گیربکس

روغن گیربکس را باتوجه‌به اینکه برای چه نوع سیستمی استفاده می‌شود به دو دسته تقسیم می‌کنند. دسته اول، روغن‌های هیدرولیک MTF هستند. MTF به روغن‌هایی گفته می‌شود که برای دنده‌های دستی ساخته می‌شوند. این روغن‌ها ویسکوزیته بیشتری دارند. روغن‌های هیدرولیکی که برای دنده‌های غیر اتوماتیک استفاده می‌شوند غلظت و گران‌روی بسیار زیادی دارند.

این روغن‌ها به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص خود در برابر حرارت مقاومت زیادی دارند؛ به همین دلیل از این روغن‌ها برای کاهش دمای بین چرخ‌دنده‌ها نیز استفاده می‌شود. از این دسته روغن‌ها می‌توان به‌عنوان ضد خوردگی هم استفاده کرد. به این منظور لازم است مکمل‌های ضد خوردگی را به آن افزود. این مکمل‌ها در کنار روغن‌های گیربکس از خوردگی و زدگی چرخ‌دنده‌ها جلوگیری می‌کنند. دسته دوم از روغن گیربکس، روغن ATF است.

این نوع روغن‌ها برای استفاده در گیربکس‌های اتومات ساخته می‌شوند. این روغن‌ها هم برای کاهش اصطکاک و کاهش دما استفاده می‌شوند؛ اما ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند. روغن‌های هیدرولیک ATF غلظت کمتری دارند و روان کاری چرخ‌دنده‌ها در دنده‌های اتوماتیک کمک می‌کنند. این دسته از روغن گیربکس‌ها غیر حلال در آب هستند.

روغن‌های دارای W در کد ویسکوزیته مناسب فصول سرد هستند
روغن‌های دارای W در کد ویسکوزیته مناسب فصول سرد هستند

دسته‌بندی روغن گیربکس

برای روغن دنده طبقه‌بندی‌های مختلفی وجود دارد. یکی از دسته‌بندی‌های رایج، دسته‌بندی بر اساس میزان ویسکوزیته است. این طبقه‌بندی معروف به SEA است. در دسته‌بندی SEA روغن‌ها را باتوجه‌به میزان گران‌روی‌شان به هفت‌طبقه تقسیم می‌کنند. هر روغن دنده‌ای یک کد دارد.

روغن‌هایی که در کد ویسکوزیته خود حرف W را دارند برای استفاده در دماهای پایین و فصول سرد سال طراحی شده‌اند. سایر روغن‌ها را باید در فصول گرم سال استفاده کرد. دسته اول روغن‌ها در برابر دماهای پایین و هوای سرد مقاومت بالایی دارند و این نکته در مورد دسته دیگر برعکس است.

برندهای روغن گیربکس لودر

از بهترین برندهای تولیدکننده روغن گیربکس می‌توان ولوو را نام برد. این شرکت یکی از مرغوب‌ترین روغن‌های گیربکس را در سطح جهانی تولید می‌کند. روغن هیدرولیک لودر ولوو از بهترین روغن گیربکس‌های دنیا به شمار می‌رود. در داخل کشور هم برخی برندها در تولید روغن گیربکس صاحب‌نام هستند.

از میان برندهای ایرانی تولیدکننده روغن گیربکس می‌توان شرکت فومن شیمی را نام برد. روغن گیربکس این شرکت با نام روغن گیربکس کاسپین عرضه می‌شود. از دیگر برندهای رایج در کشور می‌توان به بهران اشاره کرد که محصولات آن در عرصه روغن‌های صنعتی کاملاً شناخته‌شده هستند.

انتخاب روغن مناسب گیربکس لودر

انتخاب روغن گیربکس کاملاً به نوع دستگاه و میزان کارکرد شما بستگی دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که روغن‌های غلیظ‌تر برای سرعت‌های کند مناسب‌تر هستند. این روغن‌ها چسبندگی و گران‌روی بیشتری دارند و مقاومت بیشتری را برای چرخ‌دنده‌ها به وجود می‌آورند.

در مقابل، روغن‌هایی که گران‌روی اندکی دارند برای استفاده در سرعت‌های بالا مناسب‌تر هستند. این نوع روغن‌ها حفظ نازک‌تری را روی چرخ‌دنده‌ها می‌گذارند و خنک‌کنندگی بیشتری را به وجود می‌آورند. بهتر است برای انتخاب روغن مناسب برای لودر با یک کارشناس مشورت کنید.

چه زمانی لازم است روغن گیربکس را عوض کنم؟

معمولاً وقتی دیسک و کلاچ خودرو را تعویض می‌کنند روغن گیربکس را هم عوض می‌کنند. توصیه می‌شود روغن گیربکس خودرو را به‌صورت مقطعی چک کنید. وقتی روغن بیش‌ازحد استفاده شده باشد کیفیت خود را از دست می‌دهد. نشانه تغییر کیفیت روغن را می‌توان با نگاه کردن به آن تشخیص داد.

روغنی که کیفیت خود را ازدست‌داده است رنگ تیره‌ای دارد و به سیاهی می‌زند. تعیین تاریخ معین برای تعویض روغن گیربکس امکان‌پذیر نیست. عمر روغن گیربکس به عوامل مختلفی بستگی دارد و باتوجه‌به میزان کارکرد، شرایط اقلیمی و شرایط ماشین مشخص می‌شود.

خرید روغن برای گیربکس لودر

روغن گیربکس لودر را می‌توانید از تمام فروشگاه‌های عرضه‌کننده روغن و ابزار صنعتی خریداری کنید. شما می‌توانید انواع روغن‌های صنعتی ازجمله روغن گیربکس و روغن دیفرانسیل لودر را از فروشگاه تخصصی صدرا شیمی تهیه کنید. این فروشگاه به‌صورت تخصصی به تولید و عرضه مواد اولیه شیمیایی می‌پردازد.

صدرا شیمی، تأمین‌کننده مواد اولیه بسیاری از شرکت‌ها است. این مرکز کلیه مراحل تولید تا عرضه انواع مواد اولیه شوینده‌ها و مواد لازم برای تولید لوازم‌آرایشی را انجام می‌دهد. از محصولات صدرا شیمی می‌توان به انواع روغن صنعتی، تگزاپون، اسیدکلریدریک، آب‌ژاول، انواع اسانس، انواع رنگ و … اشاره کرد.

روغن‌ گیربکس لودر برند AISIN
روغن‌ گیربکس برند AISIN

جمع‌بندی

روغن گیربکس یک از روغن‌هایی است که برای حفظ طول عمر خودرو لازم است. از روغن گیربکس لودر برای روان‌سازی چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این روغن، کاهش اصطکاک و کاهش خوردگی درون گیربکس است. برخی از روغن‌های گیربکس جهت تنظیم دما نیز به کار می‌روند.

روغن گیربکس به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین دسته‌های این نوع روغن عبارت‌اند از روغن‌های هیدرولیکی ATF و روغن هیدرولیک ATF. از دسته اول برای دنده‌های دستی و از دسته دیگر در دنده‌های اتوماتیک استفاده می‌شود.

از بهترین برندهای روغن گیربکس لودر می‌توان به روغن ولوو اشاره کرد. شما می‌توانید انواع روغن مناسب گیربکس لودر را فروشگاه تخصصی صدرا شیمی تهیه کنید. این فروشگاه به تولید و عرضه انواع مواد اولیه شیمیایی ازجمله انواع روغن صنعتی می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *