روانکاری در صنایع فلزی

با استفاده از مجموعه بهترین و با کیفیت ترین روغن های روانکاری در صنایع فلزی، تمام عملیاتی که روی فلزات و قطعات مختلف اجرا می کنید، با موفقیت کامل همراه خواهد بود. اگر در صنایع فلزی کار می کنید یا کسب و کاری در همین حوزه دارید، باید به دنبال محافظت از تجهیزات ماشین آلات و دستگاه های خود باشید؛ باید اقداماتی را انجام دهید که چرخه تولید را کوتاه‌ تر کند؛ مصرف سوخت را کاهش دهد؛ ضایعات را کمتر تولید کند و از همه مهمتر، طول عمر قطعات و دستگاه های شما افزایش داشته باشد. راه حل مناسبی برای تمام این اهداف وجود دارد و آن هم استفاده از بهترین روغن های روانکاری صنعتی برای صنایع فلزات است.

روانکاری در صنایع فلزی

بر اساس تحقیقات و مطالعات گسترده که درباره روغن های روانکاری در صنایع فلزات انجام شده، نتایج ثابت کرده ‌اند که روغن های استفاده شده در مراحل نورد گرم، نورد سرد، شکل دهی فلزات، برشکاری فلزات، حکاکی فلزات، تراشکاری فلزات و بسیاری موارد دیگر، تقریباً مشابه عمل می‌ کنند. روغن های روان کننده در صنایع فلزی بر اساس تکنولوژی های روز دنیا تولید می ‌شوند و دانش تخصصی علوم مهندسی مواد در پشت آنها قرار دارد.

تمام مدیران و کارگران و مهندسانی که به نوعی با صنایع فلزی سروکار دارند، به اهمیت استفاده از روغن های روان کننده در عملیات فلزکاری واقف هستند. استفاده از روانکاری در صنایع فلزی در طیف گسترده ‌ای از کاربردها مزایای زیادی را به همراه دارد. به این ترتیب، در درجه اول، یک محیط کار تمیز را دارید که باعث می شود کارگران، بهتر کار کنند؛ قطعات، تمیزتر تولید شود؛ ضایعات کمتری تولید شود؛ برای محیط زیست هیچ آلودگی به همراه نداشته باشد؛ از همه مهم‌تر، هیچ مواد فرار آلی و آلاینده تولید نگردد.

بهترین روغن های روانکاری در صنایع فلزی هیچ مواد خطرناک شیمیایی تولید نمی کنند؛ از خود بوی نامطبوع و ضایعات شیمیایی آلاینده بر جای نمی گذارند؛ تقریباً در سراسر جهان، انواع روانکارهای صنعتی برای فلزکاری به کار می ‌روند که این چنین خصوصیاتی را دارند.

با توجه به اهمیت استفاده از روانکارهای مناسب در صنایع مختلف در حوزه فلزات، فولاد و آلیاژها در ادامه به دسته بندی های اصلی این روانکارها اشاره داریم.

طبقه بندی انواع روغن های روانکاری در صنایع فلزی

  • دسته اول: روان کننده های ماشینکاری؛ کاربردهای عمومی

یکی از مهمترین و عمومی ‌ترین روانکارهای صنایع فلزی، روغن هایی هستند که در عملیات ماشینکاری و فلزکاری (روغن عملیات فلزکاری) مصرف می شوند. این روغن ها در شرایط فشار شدید و گرمای زیاد، کار می کنند؛ درست در شرایطی که استفاده از روانکارها و خنک کننده ها اهمیت دارد. طیف وسیعی از سیالات ماشینکاری در صنایع فلزی در بازار وجود دارند که می توانند در این شرایط سخت، ثبات و پایداری خود را حفظ کنند. (مانند روغن های بهران تراش و بهران برش)

بهترین روانکاری در صنایع فلزی در ماشینکاری عمومی در صنایع فلزی باعث افزایش بهره ‌وری و کاهش ساییدگی خواهند شد. روغن های مخصوص ماشین کاری در صنایع فلزی، برای محافظت از تجهیزات فلزکاری، روان تر کردن قطعات متحرک در فرزکاری، ابزارها و مته های چرخشی، مته های سوراخ کننده و غیره به کار می روند.

روانکاری در صنایع فلزی 2

  • دسته دوم: سیالات برش

دومین و پرکاربردترین انواع روغن های روانکاری در صنایع فلزی با عنوان مایعات برش یا سیالات برش شناخته می شوند. سیالات برش، دسته خاصی از روان کننده هایی هستند که قطعات و تجهیزات را در برابر سایش شدید و آسیب ‌های غیرضروری محافظت می کنند. (مانند بهران برش ۳۶، بهران برش ۱۱)

ابزارها و عملیات فلزکاری با فلزهای مختلف، در دماها و فشارهای شدید، به شدت تحت آسیب قرار دارند، بنابراین یک روانکاری در صنایع فلزی به راحتی می ‌تواند طول عمر تجهیزات را افزایش دهد؛ زمان خرابی آن ها را کاهش دهد و از همه مهم تر، تولید را با کیفیت بالا میسر می سازد.

  • دسته سوم: سیالات شکل دهی فلزات

سومین و پرکاربردترین روغن های روانکاری در صنایع فلزی، مایعات شکل دهی فلزات یا سیالات شکل دهی فلزات هستند. این نوع روانکارها، راه حلی ایده آل برای بهینه سازی فرایند تجاری، صنعتی و تولیدی محسوب می شوند. ماشین آلات و ابزارآلات فلزکاری با استفاده از روانکارهای مناسب می توانند به فلزات شکل دهند، آنها را خم کنند، روی آنها حکاکی کنند و حتی آنها را تحت فرآیند کشش قرار دهند.

تمام این تجهیزات برای عملکرد موثر نیاز به روانکاری مناسب دارند. انواع مختلفی از روغن ها و مایعات برای شکل دهی فلزات وجود دارد که از تجهیزات شما محافظت می کنند، باعث صرفه‌جویی در هزینه ‌ها می ‌شود و زمان خرابی دستگاه های شما را کاهش می دهد.

  • دسته چهارم: روانکارهای مبتنی بر آب

دسته دیگری که می‌ توان جزو روانکاری در صنایع فلزی از آنها یاد کرد، روانکارهایی هستند که بر پایه آب طراحی شده اند. اگر به دنبال یک راه حل موثر در محافظت از ماشین آلات فلزکاری خود هستید، سیالات مبتنی بر آب مزایای زیادی برای عملکرد فلزکاری دارد.

با استفاده از این مواد روانکاری در صنایع فلزی می توانید بهره‌ وری تولید و فلزکاری را افزایش دهید، هزینه‌ های نگهداری طولانی مدت را کاهش دهید، و البته ماشین آلات فلزکاری شما تمیزتر باقی خواهند ماند. به این ترتیب، هم کارکردن با تجهیزات فلزکاری راحت تر است و هم محیط کار، تمیزتر و استاندارد خواهد بود.

علاوه بر این، این دسته از روانکارها بر اساس آب، کاملاً عاری از روغن ها و حلال ها هستند، بنابراین مزایای زیادی را برای محیط زیست دارند و یک نوع روانکار سالم محسوب می ‌شوند.

روانکاری در صنایع فلزی 3

سایر انواع روغن های روانکاری در صنایع فلزی و سیالات خنک کننده

در صنایع فلزکاری با انواع فلزات آهنی و غیر آهنی سر و کار داریم. روانکاری در صنایع فلزی برای فلزاتی نظیر فولاد، آلومینیوم و انواع آلیاژها و حتی ورقه های استیل کاربرد دارد. روغن های خنک کننده به ثبات بالایی نیاز دارند، در تصفیه فلزات به ویژه برای کنترل تغییر ساختار مولکولی فولاد هنگام سرد شدن به کار می روند. فرآیند خنک سازی برای شکل دهی قطعات فولادی، ارزان قیمت تمام می ‌شود بنابراین برای ابزارهایی که با تنش زیادی روبرو هستند، راه حل مناسبی است.

انواع روانکاری در صنایع فلزی بر پایه روغن های معدنی به طور مخصوص فرمولاسیون شده ‌اند تا در فرایند نورد سرد و نورد گرم بتوانند انواع فلزات به ویژه آلومینیوم، مس و برنج را پشتیبانی کنند. این روغن ها برای رهاسازی فلزات از قالب ها و تولید قطعات استاندارد و بدون عیب و نقص به کار می روند.

سیالات برش در صنایع فلزکاری چه کاربردی دارند؟

با انواع سیالات برش که یکی از پرکاربردترین انواع روانکاری در صنایع فلزکاری محسوب می شوند، در قسمت های قبل آشنا شده ایم. به طور کلی سه نوع سیال مخصوص برش در صنایع وجود دارد که عبارتند از: روغن های معدنی- روغن های محلول و روغن های سنتزی.

روغن ها به طور معمول، ترکیبی از روغن های معدنی با کیفیت و پایداری بالا هستند؛ ویسکوزیته مختلفی دارند؛ و افزودنی های متفاوتی برای آنها به کار رفته است. فرمولاسیون این نوع سیالات روانکاری در صنایع فلزی با توجه به نوع مواد فلزی در ماشینکاری و فلزکاری، متفاوت است و ویژگی های خاصی دارند.

مایعات برش، در رون روغن های معدنی (یا روغنهای مصنوعی) محلول هستند و حاوی امولسیفایرها و افزودنی های ویژه از جمله ضد بخارها، مهارکننده های زنگ زدگی، شوینده ها، ضد باکتری ها و میکروب کش ها هستند. آنها قبل از استفاده باید با نسبت های مختلف با آب رقیق شوند.

مایعات برش سنتزی به جای امولسیون ها، محلول های مایعات غیر نفتی، افزودنی ها و آب هستند که برخی از آنها برای ماشینکاری فلزات خاص در برابر آتش، مقاوم هستند. مایعات نیمه سنتزی حاوی ۱۰ تا ۱۵ درصد روغن معدنی هستند. برخی از مایعات خاص به دلیل تمایل سیال به نشت و مخلوط شدن در برخی از ماشین آلات مانند ماشین های اتوماتیک، دارای ویژگی های روغن روانکاری در صنایع فلزی و مایع برش هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری

استفاده از انواع روغن روانکاری در صنایع فلزی مزایای زیادی دارد. با استفاده از روان کارهای مبتنی بر روغن های معدنی، سیالات سنتزی یا حتی روانکارهای بر پایه آب می توانید راندمان تولید قطعات را افزایش دهید، هزینه های نگهداری از تجهیزات و ماشین آلات را به حداقل برسانید، ضایعات کمتری تولید کنید و از همه مهمتر، محیط کار تمیزتری داشته باشید.

روانکارهای صنایع فلزی باعث کاهش تنش های ناشی از فشار و گرمای شدید روی ابزارهای فلزکاری و قطعات می ‌شوند. روانکارها، کیفیت بالایی دارند و بر پایه ترکیبات شیمیایی غیر مضر تولید شده ‌اند. این محصولات سازگار با محیط زیست هستند و هیچ آلودگی در محل کار ایجاد نمی‌ کنند.

اگر کسب و کار شما در صنایع فلزکاری است و به نوعی به مهم‌ ترین روانکارهای صنایع فلزکاری نیاز دارید می توانید با شرکت صدرا شیمی تماس بگیرید و درباره شرایط خرید و قیمت محصولات با کارشناسان فروش صحبت کنید.

 

منابع:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *