تفاوت روغن مینرال، روغن تمام سنتتیک و نیمه سنتتیک

روغن مینرال یا به عبارت ساده‌تر، روغن معدنی روغنی است که از تقطیر مواد نفتی ساخته می‌شود. به طور کلی، این محصولات با روغن‌های گیاهی متفاوت هستند و در دسته‌ جداگانه‌ای قرار می‌گیرند. روغن مینرال تنها نام این ماده نیست و طی ده‌ها سال گذشته از اسم‌های گوناگونی در کشورهای مختلف برای آن استفاده شده است که عبارت‌اند از: روغن پارافین، روغن سفید، پارافین مایع، پارافینیوم لیکوییدیوم و غیره.

به طور اجمالی، روغن‌های مینرال ایمن و بی‌خطر شناخته می‌شوند و به همین دلیل، در مسائل مختلفی کاربرد دارند. از کاربردهای آن‌ها می‌توان به مسائل زیست پزشکی، صنعت دام، صنعت لوازم خانگی، لوازم آرایش و لوازم برقی اشاره کرد، اما مهم‌ترین کاربردشان در صنعت خودرو و ماینینگ است.

تفاوت روغن مینرال، روغن تمام سنتتیک و نیمه سنتتیک

تفاوت اصلی روغن معدنی با روغن‌ سنتتیک در طبیعی و مصنوعی بودن آن است. روغن سنتتیک از دست‌کاری روغن به دست می‌آید، ولی روغن‌ مینرال به طور طبیعی و با دخالت کم انسان ساخته می‌شود. در ادامه با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

روغن مینرال با بهترین کارایی
روغن مینرال با بهترین کارایی

استفاده از روغن‌های مینرال در صنعت پزشکی

از روغن معدنی می‌توان برای کاهش مشکل یبوست و نگهداشتن آب در روده‌ها استفاده کرد. همچنین این روغن در فرآیند کشت سلولی تخمک‌ها و جنین در لقاح مصنوعی کاربرد دارد. دلیل استفاده از آن این است که ماده وراثتی تبخیر نشود و برای تخمک و جنین مشکلی به وجود نیاید.

استفاده از روغن‌های معدنی در صنعت دام

از این روغن برای صنعت دامداری نیز استفاده می‌شود. روغن معدنی در صنعت دام به عنوان نوعی ملین خفیف برای حیوانات اهلی به کار می‌رود که معمولاً بدون نسخه تهیه می‌شود. در برخی موارد نیز از روغن‌های مینرال در واکسن‌های دامی استفاده می‌کنند.

روغن مینرال دارای کارکردهای مختلف
روغن مینرال دارای کارکردهای مختلف

استفاده از روغن‌های معدنی در صنعت لوازم آرایش

یکی از اصلی‌ترین کارایی‌های این روغن در صنعت بزرگ و پرسود لوازم آرایش است که مخاطبان را برای زیبایی هرچه بیشتر به سمت خود جلب می‌کنند. بیشترین مصرف‌کنندگان این صنعت بانوانی هستند که به زیباتر شدن علاقه‌ دارند. روغن مینرال یکی از موادی است که در این صنعت به کار می‌رود. برای مثال، روغن معدنی یک ماده رایج برای استفاده در لوسیون‌های کودک، کرم‌های سرد، پمادها و لوازم آرایشی دیگر است.

از این روغن برای مژه‌های مصنوعی و پاک کردن خالکوبی‌های موقت نیز استفاده می‌کنند. این ماده را می‌توان با نام کامدوژنیک نیز در این صنعت یافت. اگر این نام را دیدید، تعجب نکنید؛ چراکه در اصل همان روغن معدنی است.

استفاده از روغن‌های مینرال در لوازم برقی

روغن‌های مینرال به عنوان یک ماده خنک‌کننده غیررسانا در صنعت برق نیز استفاده می‌شوند؛ زیرا این روغن‌ها برق و جریان الکتریسیته را عبور نمی‌دهند و جایگزین خوبی برای آب و هوا هستند. معمولاً از این روغن برای خنک نگهداشتن لوازم ماینینگ به خصوص ریگ‌های ماین و ماینرها استفاده می‌شود.

این روغن کاربردهای دیگری همچون استفاده در قصابی‌ها دارد تا بلوک‌های چوبی را که روی آن‌ها گوشت قرار میگیرد، تمیز نگه دارد.

استفاده از روغن معدنی در صنعت استخراج رمز ارز
استفاده از روغن معدنی در صنعت استخراج رمز ارز

استفاده از روغن معدنی در صنعت خودرو

یکی دیگر از کاربردهای روغن معدنی در صنعت خودرو است. روغن مینرال به طور فرآوری شده در قسمت‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود. همان طور که می‌دانید، اکثر روغن‌ها دارای خاصیت روان‌کنندگی حرکت و کاهندگی اصطکاک هستند و این اصل در مورد روغن معدنی هم صدق می‌کند. به طور کلی، روغن‌هایی که در خودرو به کار می‌روند، به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

روغن موتور مانند خون در رگ‌های موتور جریان دارد و عمل روانسازی موتور و کاهش اصطکاک یا فرسایش قطعات را برعهده دارد. امروزه با پیشرفت صنعت، انواع مختلفی از روغن موتور تولید شده‌اند، به همین دلیل، شناخت آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. دسته اول همان روغن‌های مینرال هستند که روغن‌های معدنی مایع نیز نامیده می‌شوند. گروهی دیگر روغن‌های پایه سنتتیک و دسته‌ دیگر روغن‌های نیمه سنتتیک هستند. اگر به بازار نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که درصد بالایی از روغن‌های موتور از روغن معدنی ساخته شده‌اند.

روغن‌های سنتتیک

روغن‌های سنتتیک نوعی روغن مصنوعی هستند که از طریق تغییر خواص هیدروکربن‌ها به دست می‌آیند. به همین دلیل، محصول خروجی هر کارخانه ممکن است متفاوت باشد و برای موتورهای مختلف به صورت اختصاصی ساخته می‌شود.

این روغن‌ها به خاطر داشتن ترکیبات پلیمری عمر بیشتری دارند، در نتیجه، شما تا کیلومترها نیازی به تعویض روغن ندارید و می‌توانید با آن چندین سفر را به پایان برسانید. علاوه بر این، مقاومت بالای این روغن‌ها در برابر گرما و دما باعث می‌شود که نسبت به روغن‌های دیگر دیرتر تبخیر شوند. روغن‌های سنتتیک غیر سمی هستند و راحت‌تر از روغن‌های مینرال بین قطعات جاری می‌شوند و عمل روانسازی و خنک‌کنندگی را انجام می‌دهند.

روغن نیمه سنتتیک درجه یک
روغن نیمه سنتتیک درجه یک

روغن‌های نیمه سنتتیک

این روغن‌ها در اصل ترکیبی از دو روغن قبلی هستند که عملکردشان نه مانند روغن‌های معدنی ساده است و نه دارای خواص سنتتیک‌ها هستند. روغن‌های نیمه سنتتیک به خاطر داشتن ترکیبات اضافه‌ای که نسبت به روغن‌های مینرال ‌دارند، در گرمای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، توانایی تحمل بالاتری از خود نشان می‌دهند. باید توجه کرد که روغن‌های مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک دقیقاً مانند بنزین معمولی و بنزین سوپر هستند. پس باید بسته به نوع خودروی خود از آن‌ها استفاده کنید.

کلام پایانی

با توجه به مطالب فوق درمی‌یابیم که روغن مینرال یا همان روغن معدنی با روغن‌های گیاهی متفاوت است و از تقطیر مواد نفتی به دست می‌آید. این محصول کاربرد مختلفی در صنایع زیست پزشکی، خودرو، آرایشی و بهداشتی داردو کاملاً ایمن و بی‌خطر است. عمده تفاوت روغن مینرال، تمام سنتتیک و نیمه سنتتیک را می‌توان در طبیعی و مصنوعی بودن آن‌ها دانست و هر کدام از این محصولات کارایی مخصوصی در صنعت دارند که به طور مفصل به آن‌ها پرداخته شد. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفید و دقیقی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *